قرائت در چند دقیقه.(27)


آنچه شما ترقی می‌‏نامید، خود را مانند کل تاریخِ معنوی انسان تکامل می‌‏بخشد، نه در توده مردم، بلکه در اقلیت کوچکی از انسان‏‌هائی‏ که دارای <نیت خیر> می‌‏باشند. همیشه اینگونه بوده است. آنجا که این گروه کوچک قدرت به دست آورد، برای یک لحظه بر روی زمین یک فرهنگ و مذهب الهی بوجود می‌‏آید. و تکلیف ما این نیست که جهان اصلاح‏‌ناپذیر را آموزش دهیم، بلکه به کرات این اقلیت را تشکیل داده و اجازه ندهیم که امپراطوری مورد تحدید کوچک خدا نابود گردد.
***
آرمان‏‌های مدرن فرهنگ ما طوری مقابل فرهنگ چینی قرار گرفته است که ما اجازه داریم از اینکه در آن سرِ کره زمین دارای یک چنین همتای ارجمندی هستیم خشنود باشیم. باید برای این خِرد غریبه بدون آنکه خود را مانند برده‏ تابع آن سازیم احترام قائل گردیم، احترامی که بدون آن قادر به یادگیری و درک آن نخواهیم گشت، و باید خاور دور را حداقل جزئی از تعالیم خود به حساب آوریم، همانطور که ما این کار را از زمان گوته با خاور نزدیک انجام دادیم. و وقتی ما صحبت‏‌های بسیار الهام بخش و سرشار از فرزانگی کونفوسیوس را می‏‌خوانیم، نباید آنها را به عنوان یک باریک‌بینی مفقودالاثر از زمان‏‌های گذشته در نظر گیریم، بلکه به یاد داشته باشیم که نه تنها آموزش‏‌های کونفوسیوس این امپراطوری پهناور را دو هزاره حفظ و یاری کرده، بلکه امروز هم اولاد کونفوسیوس در چین زندگی می‏‌کنند و نام او را با غرور با خود می‌کشند _ که در کنار آن‏ها پیرترین و با فرهنگ‌‏ترین اشراف‌‏زاده اروپائی جوان به نظر می‌‏آید. لائوتسه نباید جایگزین انجیل گردد، اما باید به ما نشان دهد که مشابه آن همچنین در زیر یک آسمان دیگر و در زمان‏‌های پیشتری رشد کرده است، و این باید ایمان ما را به این که نوع بشر به رغم همه چیز یک یگانگی‏‌ست و دارای هدف‏‌ها، ایده‌‏آل‌‏ها و گزینه‌‏های مشترک است تقویت کند.
***
پارسایان و مؤمنان بسیاری در جهان پراکنده‌‏اند که به کلیساها و مذاهب وابسطه نیستند، انسان‏‌هائی با نیت خیر، کسانی که زوال انسانیت و مرگ تدریجی صلح و اعتماد به جهان آن‏ها را سخت به وحشت می‏‌اندازد. برای این پارسایان نه کشیشی وجود دارد و نه تسکین خاطر از کلیسائی، اما برای آن‏ها نیز ندا دهنده، مقدسین و شهدا در کویر وجود دارد.
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر