شعرهای برتولت برشت.(31)


من در چه زمانی زندگی می‏‌کنم؟
آیا من تقریباً در شب قبل از قرن سزار زندگی می‏‌کنم؟
ژنرال‏‌های اسپانیائی تانک‏ به کار انداخته‌‏اند
تا گاوآهن‏‌های چوبی از املاک مزروعی‌‏شان دفاع کنند
ژنرال‏‌های اوسته‏‌بین هواپیمای بمب‌‏افکن به کار می‏‌برند
تا از شکار در مازورن دفاع کنند.
سؤال‏‌ها و جواب‌‏ها
"آیا حقیقت می‏‌تواند مُردنی و دروغِ جاودانه باشد؟"
_ "من فکر می‌‏کنم، بله."
"کجا دیدی که بی‏‌عدالتی مدت درازی ناشناخته بماند؟"
_ "اینجا."
"اما آیا کسی را می‏‌شناسی که زور و خشونت او را به خوشبختی رسانده باشد؟"
_ "چه کسی نمی‌‏شناسد؟"
"چه کسانی می‌‏توانند در چنین جهانی ستمگر را سرنگون سازند؟" _ "شماها."
دو مرد
"در زیر گام این مرد زمین می‌‏لرزید."
"در زیر گام آن مرد زمین نمی‌‏لرزید."
او آمد برای این که بر روی زمین ظلمت بر قرار گردد."
"و او در این ظلمت روشنائی بود."
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر