شعرهای برتولت برشت.(15)


اشعار مربوط به "از یک کتاب درسی برای شهرنشینان".(5)
نه
بفرمائید بنشینید!
نشستید؟
آرام خود را به عقب تکیه دهید!
شما باید راحت و سبک بنشینید.
سیگار هم می‌‏توانید بکشید.
مهم این است که شما کاملاً با دقت به من گوش دهید.
آیا صدایم را خوب می‏‌شنوید؟
من باید چیزی را به اطلاع شما برسانم،
چیزی که مورد علاقه شما قرار خواهد گرفت.
شما آدم کله پوکی هستید.
آیا واقعاً گوش می‏‌دهید؟
امیدوارم هیچ گونه تردیدی در اینکه شما صدای مرا شفاف و شمرده می‌‏شنوید وجود نداشته باشد.
بسیار خوب:
من تکرار می‌‏کنم: شما آدم کله‌پوکی هستید.
یک کله‌پوک.
<پ> مانند پائولا، <و> مانند ورونیکا و <ک> مانند کاترین.
کله مانند کله.
کله پوک.
لطفاً حرفم را قطع نکنید.
شما نباید حرفم را قطع کنید!
شما یک کله‌پوکید.
حرف نزنید. بهانه نیاورید!
شما آدم کله‌پوکی هستید.
نقطه.
این را فقط من نمی‌‏گویم.
مادر شما هم مدت‏‌هاست این را می‏‌گوید.
شما آدم کله‌پوکی هستید.
از خویشاوندان خود سؤال کنید
که آیا شما آدم کله‌پوکی هستید یا نه.
البته کسی این را به شما نخواهد گفت
زیرا که شما مانند تمام کله‌پوک‏‌ها دوباره کینه‏‌جو می‏‌گردید.
اما
سال‏‌هاست که تمام اطرافیان شما می‏‌دانند
که شما یک کله‌پوک هستید. بدیهی‌‏ست که شما تکذیب می‏‌کنید.
اصل مطلب اینجاست: این مشخصه یک کله‌پوک است؛ که کله‌پوک بودن خود را رد ‏کند.
آخ، چقدر سخت است، به یک کله‌پوک بیاموزی که او آدم کله‌پوکی‏‌ست.
واقعاً که کار طاقت‏‌فرسائی‏‏‌ست.
ببیند، این باید یک بار دیگر گفته شود
که شما یک آدم کله‌پوک هستید.
این باید برای شما جالب باشد،
که بدانید، شما چه هستید.
این برای شما عیب است، آنچه را که همه می‌‏دانند شما ندانید.
آخ، شما می‏‌فرمائید، شما هیچ دیدگاهی بجز دیدگاه شریک‌‏تان ندارید
اما این هم یک کله‌پوکی‌‏ست.
خواهش می‏‌کنم با این استدلال که کله‌پوک‏‌های زیادِ دیگری هم وجود دارند خود را تسلی ندهید.
شما آدم کله‌پوکی هستید.
کله‌پوک بودن اصلاً چیز بدی نیست
شما با آن می‌‏توانید هشتاد ساله شوید.
برای کسب و کار یک مزیت است.
و برای کار سیاسی خیلی بیشتر!
و با پول نمی‌‏شود آن را خرید!
به عنوان یک آدم کله‌پوک احتیاج به مراقبت از چیزی ندارید.
و شما یک کله‌پوک هستید
(کله‌پوک بودن لذت‏بخش است؟)
آیا شما هنوز متوجه نشده‌‏اید؟
بله، پس چه کسی باید این را به شما بگوید؟
برشت هم همین را می‏‌گوید، که شما یک کله‌پوک هستید.
برشت، از شما خواهش می‌کنم به عنوان متخصص نظر خود را به او بگوئید.
این مرد یک کله‌پوک است.
راحت شدید.
(گوش کردن به صفحه گرامافون یک بار کافی نیست.)
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر