شعرهای برتولت برشت.(16)


اشعار مربوط به "از یک کتاب درسی برای شهرنشینان". (6)
ده
من نمی‌‏خواهم ادعا کنم
که راکفلر آدم احمقی‌‏ست
اما شما باید اعتراف کنید
که علاقه عمومی به اشتاندارد اویل وجود داشت.
کدام مرد می‏‌توانست
از تحقق یافتن اشتاندارد اویل جلوگیری کند!
من ادعا می‌‏کنم
چنین مردی باید اول زاده شود.
چه کسی می‏‌خواهد ثابت کند، که راکفلر اشتباه کرده
وقتی که سود برده است.
می‌‏دانید:
این علاقه که سود عاید گردد وجود داشت.
شما نگرانی‌‏های دیگری دارید؟
اما من خوشحال می‏‏‌گشتم، اگر می‏‌توانستم کسی را پیدا کنم،
که احمق نباشد، و من
می‏‌توانستم آن را ثابت کنم.
شما مرد مناسبی را انتخاب کردید.
آیا او احساسی به پول نداشت؟
آیا او پیر نشد؟
آیا نمی‌‏توانست او حماقت کند و
اشتاندارد اویل با این حال تحقق یابد؟
فکر می‌‏کنید، آیا ما می‌‏توانستیم اشتاندارد اویل را ارزان‌تر بخریم؟
فکر می‏‌کنید، آیا مرد دیگری
می‌‏توانست با زحمت کمتری این کار را انجام دهد؟
(به این دلیل که یک علاقه عمومی برای آن وجود داشت؟)
آیا شما در هر صورت مخالف آدم‏‌های احمق‏ هستید؟
آیا اشتاندارد اویل شرکت خوبی‏‌ست؟
امیدوارم باور نداشته باشید
یک احمق، مردی‏‌ست،
که فکر می‏‌کند.
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر