جناب سروان از کوپنیک.(6)

سرگروهبان: آیا دنبال کار گشتین؟
فوگت: از وقتی از زندان اومدم بیرون هر روز دنبال کار میگردم. تا حالا دو تا زیره‌کفش بخاطر راه رفتن داغون کردم. مسؤل زندان یه توصیهنامه به من داده ــ او کاغذ را از جیب خارج میسازد ــ اما من فرصت نمیکنم حتی اونو نشون بدم. همه‌جا اول از من معرفینامۀ پلیس محلی میخوان، و وقتی برای سؤال کردن به مغازه شیکتری داخل میشم فکر میکنن که میخوام گدائی کنم و فوری منو بیرون میندازن.
سرگروهبان پروندهها را مرتب میکرد و به ندرت به فوگت گوش میداد: پس وقتی که کار پیدا کردین دوباره بیائید تا ببینیم چکار میشه کرد.
فوگت: اما من بدون معرفینامه پلیسِ محلی نمیتونم کار پیدا کنم. من اول باید اجازه اقامت داشته باشم ــ
سرگروهبان: اینو از سرتون بیرون کنین. ما به یک آدم بیکارِ از زندان در اومده اینجا اجازه اقامت نمیدیم. وگرنه بعداً به کار کردن اصلاً فکر نمیکنین و اینجا ول میگردین.
فوگت: اما من باید کار کنم. وگرنه با کدوم پول میتونم زندگی کنم؟
سرگروهبان: این ربطی به ما نداره. سعی کنین آدمِ درست و حسابیای بشین. اگه کسی بخواد کار کنه، حتماً کار پیدا میکنه.
فوگت سرش را تکان میدهد: نه، نه، این فقط یک چرخ و فلکه، فقط یک چرخ قهوه خُرد کنیه. اگه من پیش پلیس محلی معرفی نشده باشم نمیتونم کار به دست بیارم، و وقتی کار نداشته باشم نمیتونم از پلیس محلی معرفینامه بگیرم. پس منم دوباره کشور رو ترک میکنم. به من یک پاس با ویزا بدید که بتونم برم اونور.
سرگروهبان: ما مسؤل این کار نیستیم.
فوگت: شما حالا پرونده پیشینۀ زندگی منو تو دستتون دارین، و اگه منو اینجا پیش خودتون نمیخواهید، پس پرونده منو به اداره کل شهربانی تو آلکساندرپلاتس بفرستید تا بتونم از اونجا یک پاسپورت بگیرم!
سرگروهبان: من که بهتون گفتم، ما مسؤل این کار نیستیم. اگه پاسپورت میخواهید باید با مقام مسؤل زادگاهتون تماس بگیرین.
فوگت: اونجا هم بودم! اما اونجا اصلاً به حرفام گوش ندادن. به من گفتن پروندهام دیگه پیششون نیست. بیست ساله که اسمم اونجا خط خورده و دیگه منو جزء اون محل به حساب نمیارن. گفتن برو به یک دهکده دیگه، اینجا مردم بخاطر تو خجالت میکشن. منم گفتم منکه نمیخوام شما اینجا از من مجسمه بسازین و تو میدون بذارین، من فقط یک معرفی‌نامه میخوام. بعد منو خیلی ناجور بیرون کردن. نه، نه، دیگه اونجا نمی‌رم.
سرگروهبان: خوبه، لازم نیست اینجا هم عصبانی بشین.
فوگت: من عصبانی نیستم، من فقط یه تیکه کاغذ میخوام، یه تیکه کاغذ، این ارزشش بیشتر از قوانین اساسیِ بشریه، من به این کاغذ از نون شب بیشتر احتیاح دارم!
سرگروهبان: کمربندش را محکم میکند و کلاهخودش را بر سر میگذارد. تمومش کنید دیگه.
فوگت: نه، نه، من اصلاً عصبانی نیستم، اما باید محلی باشه که آدم خودشو متعلق به اونجا بدونه یا نه! اگه من معرفی‌نامه نداشته باشم و اجازه موندن در اینجا رو نداشته باشم، پس لااقل میخوام یه پاسپورت داشته باشم تا بتونم از کشور خارج بشم! من که نمیتونم پاهامو تو هوا تکون بدم، این کار رو فقط به دار آویخته شده‏ها میتونن!
سرگروهبان: من درخواست شما برای اجازه اقامت رو میفرستم برای بررسی.
فوگت: من پاسپورتو ترجیح میدم! من دوباره میخوام از این کشور برم. می‌رم و به این زودیها هم دیگه برنمیگردم، خیالتون راحت باشه، میتونید مطمئن باشین! من حالا میدونم، منو طوری سوزوندن که تا آخر عمر برام کافیه!
سرگروهبان: شما هنوز تصویر مبهمی از اداره گذرنامه دارین. جریان پاسپورت شما مربوط به اداره ما نمیشه، اینو به یاد داشته باشین، این کار در این ادره غیرممکنه. من درخواست شما برای اجازه اقامتو میفرستم برای ادامه بررسی، اما من نمیتونم توصیه شما رو بکنم، برای این کار زندگی شما خیلی سؤال برانگیزه.
فوگت: من میخوام یه پیشنهاد بهتون بکنم ــ من دوست دارم بهتون پیشنهاد کنم که شما اجازه بدید منو دوباره خیلی صریح به زندان بفرستن!!!
سرگروهبان: حالا پر رو هم میشه! بفرمائید بیرون!!
فوگت: هل ندید، من که خودم دارم می‌رم. نهار نوش جونتون.
سرگروهبان: مردک احمق! یک ربع از وقت نهارمو دزدید. تازه شکایت هم میکنه. من که اصلاً بهش اطمینان ندارم.
گروهبان: من هم ندارم، آقای کمیسر.
سرگروهبان: من حالا برای غذا خوردن می‌رم. ساعت یک و نیم برمیگردم، بعد شما میتونید تا ساعت دو برای غذا خوردن برید. خداحافظ، شِلیکمَن.
صحنه تاریک میشود.
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر