حاجی و آمریکا.

نوشته زیر مانند تصویری سه بعدیست که اگر با یکی از لهجههای رایج در کشور خوانده نشود، یک بعد آن هم دیده نخواهد شد، چه برسد به هر سه بعدش. انتخاب لهجه اما دلبخواهیست.
حاجی: والله، چی بگم، من که نمیدونم این آمریکا کیه و کارش چیه! میگن همین چند وقت پیش پول داده چند تا مسجد ساختن.
حاجی آقا، چه کسی پول داده مسجد ساختن، کجا مسجد ساختن؟!
حاجی: بابا، همین آمریکا دیگه. پول داده نمیدونم تو کجا ... خدایا، در پیاپی بود یا میاپی؟ آهان میامی ... آره خودشه، پول داده سه تا مسجد تو میامی ساختن.
حاجی آقا، آمریکا که آدم نیست!
حاجی: نه بابا، گناه داره، نگو. خب، حالا هر کی میخواد باشه، چه خر باشه چه آدم. خلاصه پول داده مسجد ساختن. این مهمه. حالا اینکه از روی خریت این کار رو کرده و یا برای ثواب بردن کرده، دیگه اونو خدا میدونه و خودش.
حاجی آقا، این آمریکا که شما میگید آدم نیست بلکه قارهست.
حاجی: حالا، یا خر باشه، یا قاره. چه فرق میکنه؟ اسم که مهم نیست. مهم اینه که آدم چکار میکنه. مسجد میسازه نمیسازه. عیادت بیمار میره نمیره، این مهمه. حالا میخواد قاره باشه یا غوره باشه اینکه مهم نیست. بلکه مهم اینه که باید سعی کنه همیشه آدم باشه.
حاجی آقا: این آمریکا یک کشوره نه آدم.
حاجی: من گفتم، حالا میخواد آمریکا آدم باشه، قاره باشه، کشور باشه، هرچی میخواد اسمش باشه خوب باشه. خب، همه اسم دارن دیگه، شما هم اسم و رسم دارین ماشاءالله، منم دارم ایشاءالله. بله، اصل اینه که آمریکا آدم باشه. اسم که مهم نیست. خب، بفرما؛ زنِ باجناق منم اسمش کشوره. چه خانمی، چه خانمی! خدا شوهر و بچههاشو حفظ کنه به حق جدم! خب، اینم کشوره، اونم کشوره. حالا میبینی؟ پس نمیشه گفت هر کی اسمش کشوره باید اینطور باشه یا باید اونطور باشه. خب، اگر اینطور باشه که پس چرا خدا هر ده انگشت انسان را یه اندازه نیافریده، هان، نه، بگو، هان؟ نه پدرم، نه عمرم، مهم اینه که این آقا، حالا هرچی میخواد اسمش باشه، اومده تو میامی سه تا مسجد ساخته. از اون مسجداستا! باید آدم با چشمای خودش ببینه واللا باورش نمیشه بخدا.
حاجی آقا: به پیر به پیغمبر آمریکا آدم نیست. آمریکا مثل اینجا که شما توش زندگی میکنین یک کشور مستقله، حکومتش هم جمهوریه. رئیس جمهورشم فعلاً اوباماست. ارتشش هم می‌گن خیلی قویه، متوجه شدین حاجی آقا؟ آمریکا یک سرزمین بزرگیه.
حاجی آقا: خب، نمیخواد حالا واسه من بزرگ بزرگ کنی. آمریکا اینه آمریکا اونه در میاره برای من. خوب، برادر من، آخه شما زودتر میگفتی آمریکا سرِ زمینه قال قضیه رو میکندی دیگه. بچهها بجنبید، بلند شید برین سرِ زمینْ آمریکا اومده اونجا منتظره، ببینید چی کار داره.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر