نقل قولهائی از هاینریش هاینه.


"من عشق می‌ورزم و شعر می‌سرایم. من رنج می‌برم و شعر می‌سرایم. من لعنت می‌فرستم و شعر می‌سرایم. من سیاست‌بافی می‌کنم و شعر می‌سرایم."
***
"با من مدرسه کهنه غزلِ آلمانی بسته شد، در حالیکه بلافاصله به وسیله من مدرسه جدیدِ غزل مدرنِ آلمانی گشوده گشت."
***
"حقیقتاً که مخالفت با آداب و رسوم متداول شغل ناسپاسی‌ست."
***
"این آلمانی‌های خطرناک! آنها ناگهان از جیب‌شان یک شعر بیرون می‌کشند یا شروع می‌کنند در باره فلسفه گفتگو کردن."
***
"کتاب مانند یک کودکْ زمان خود را می‌طلبد. تمام کتاب‌هائی که در طول چند هفته نوشته می‌شوند در من نوعی پیشداوری بر ضد نویسنده برمی‌انگیزاند. یک خانم محترم کودک خود را قبل از نه ماهگی بدنیا نمی‌آورد."
***
مذهب و ریاکاریْ خواهران دوقلوئی هستند و چنان بهم شبیه‌اند که گاهی تشخیص این دو از یکدیگر ناممکن است."
***
تعقیب دگراندیشان همه‌ جا در انحصار روحانبت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر