روشنگری چیست؟


روشنگری راهِ خروج انسان از نابالغی خودکرده خویش است. نابالغی یعنی ناتوانی در استفاده از عقل خود بدون هدایت فردی دیگر. این نابالغی وقتی خودکرده معنا میدهد که علتش نه در نقص و کمبود عقل، بلکه در اراده و شجاعت استفاده از فکر خود بدون هدایت فرد دیگری نهفته باشد. شجاعت داشته باش که به تنهائی از عقل خود استفاده کنی! این شعارِ روشنگریست. دلیل اینکه چرا یک بخش بزرگ از مردمی که مدتهاست طبیعت را از هدایت غریبه خارج ساختهاند اما با این وجود در تمام زندگی با میل نابالغ باقی میمانند، و اینکه چرا برای دیگران راحت است خود را ولی و وصی آنها مطرح کنند کاهلی و بزدلی است. نابالغ بودن بسیار راحت و بی‌زحمت است. من یک کتاب دارم که عقل برایم دارد، یک کشیش دارم که برایم وجدان دارد، یک پزشک دارم که در باره رژیم غذائیم اظهار نظر میکند و غیره، به این ترتیب من دیگر به تلاش کردن نیازی ندارم. تا وقتی که میتوانم بپردازم دیگر احتیاج به فکر کردن ندارم؛ دیگران برایم کارهای کسل کننده را انجام خواهند داد. قیمهائی که نظارت بر بزرگترین بخش از مردم (از جمله جنس کاملاً زیبا) را خوشقلبانه بر عهده گرفتهاند مراقبت میکنند که آنها گام برداشتن به سوی بلوغ را نه تنها مشکل بلکه خیلی هم خطرناک بپندارند. آنها احشام خویش را ابتدا ابله ساختند و دقیق و موشکافانه ممانعت بعمل آوردند که این موجودات آرام جرأت نیابند گام از درون حصاری که در آن محبوسند بیرون گذارند تا بعد هرگاه سعی به تنهائی رفتن کنند خطری را که تهدیدشان میکند به آنها نشان دهند. حالا این خطر البته چندان بزرگ هم نیست، زیرا آنها عاقبت با چند بار افتادن راه رفتن خواهند آموخت؛ اما تنها یک مثال از این دست آنها را خجول و معمولاً از تمام آزمایشهای دیگر شدیداً وحشتزده میسازد.
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر