کوشش برای یک بازسازی.(11)


ناگهان چنین به نظرم رسید که تلاش‌‏هایم نامتناسب و بی‌‏فایده‌‏اند. بعد از آشکار گشتن این موضوع سخت عصبانی شدم. در دهانم پارچه‌‏ای فرو کردم تا در اطاقِ کناری کسی ناله و غر غر کردنم را نشنود. من خودم را با بازسازی پنج واژه و یک نگاه مشغول می‏‌سازم. من قلم را در کاغذی از توده کاغذها فرو می‌‏برم. قلم می‏‌شکند و کاغذ را پاره می‏‌کند. خانم (ه) بازسازی شده بود. من باید تحقیر کردن و طعنه زدن او را جواب می‏‌دادم. اگر در باره این ماجرا بیشتر کار می‏‌کردم حتماً برای جواب دادن به او راهی پیدا می‏‌شد. اما من صبر از دست دادم و همه چیز خراب گشت. خانم (ه) و بقیه اشخاص تقریباً به پایان رسیده بودند. همه چیز مانند پازلی در جعبه قرار داشت. حتی گربه را هم که کنار تلفن نشسته بود فراموش نکردم. حالا خانم (ه) به من مراجعه می‏‌کند ... دقیقاً در همین لحظه پازل‏‌های عکس را ویران می‏‌سازم. من بدون خانم (ه) و کلماتش همواره یک انسان ناکامل باقی خواهم ماند. این را می‏‌دانم، اما من باید استراحت کنم. کاش لااقل این کار می‌‏توانست باعث خشنودیم گردد. اما نه تنها برای من بلکه برای هیچکسِ دیگری در این جهان سودی نمی‏‌رساند. با این وجود اگر قرار باشد که زندگی کنم باید همه چیز را به یاد آورم. شما فکر می‌‏کنید که من دچار وسوسه نمی‏‌شوم؟ "تمام این بدجنس‌‏ها و تجارب وحشتناک را فراموش کن. رو به آینده زندگی کن!" اما آدم نمی‏‌تواند رو به آینده زندگی کند. اگر من کوچک‌ترین امتیازی بدهم، بسیار کوچک، اگر بر یک زگیل و موهای ریز روی آن چشم بپوشانم، اگر من از ساختن زگیل روی بینی (و) صرفنظر کنم، اگر من از لبخند او بگذرم و واژه‏‌هائی را که در سال 1950 به من گفته بود دوباره پیدا نکنم، بنابراین می‏‌توانم کلاً از او صرفنظر کنم. متأسفانه نمی‌‏توانم ذره‏‌ای گذشت کنم. این را می‌‏شود در مثالی از جنگ روشن‏‌تر توضیح داد. امروز صبح زود بعد از برخاستن از خواب به یاد آوردم که جنگ دوم جهانی در روزی شروع شد که مادرم اجازه داد تا مربای گیلاس در اجاق بسوزد. ابتدا از یک عنصر صرفنظر می‏‌کنم، بعد از دومین، آری، من می‌‏توانم به این چشم‌پوشی‏‌ها ادامه دهم و کل جنگ و زمان اشغال را نادیده انگارم. اما بعد نه استعاره‏‌ها می‏‌توانند مرا از نیستی نجات دهند، نه فرزندان، نه چراغ رومیزی و نه سفری به دور دنیا. کوچک‌‏ترین چشم‌پوشی منجر به فاجعه و سقوط جهانم خواهد گشت.
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر