سال 2021


من در حال نوشتنِ <سال 2021>

سال 2020 تا چند ساعت دیگر به پایان می‌رسد. سال 2020، سالِ مشارکت خدا و شاید هم من و تو با کوویدو 19 در کشتار دسته‌جمعی بود، سالِ جانفشانیِ زنان و مردانِ پرستار و پزشک و مردمِ خوب، سالِ داشتنِ وقتِ کافی برای اندیشیدن به چیزهای مهم، سالِ مرگِ ارزان، سالِ یکی گشتن شاه و گدا فقط با زدن یک ماسک، سالِ تقلیدِ مردمِ جهان از سارقینِ ماسکدارِ بانک، سالِ آموختنِ شستنِ دست با صابون، سالِ پی بردن به اهمیت یک آمپول، سالِ پیروزی علم بر اوهام.
سال 2020 در مجموع سال خوبی نبود، خیلی بیشتر سالِ بیحوصلگی بود، سالِ رقابت در ساخت واکسنِ ضد بلا، سالِ پوشاندنِ دهان و نیمی از ریشِ بلند، سالِ پیروزیِ چشم بر دهان و بینی، سالِ دقتِ خاصی در نگاه، سالِ انداختن مدال بر گردنِ دنیای مجاز، سالِ پرخواری و رقابتِ شکم با بشکه، سالِ ...
من برخلاف سال‌های پیش در روزهای آخر سال 2020 موفق به کنکاشِ جانانه از حال و روزم نشدم. عملِ غلط‌گیری از نوشته‌ها و ترجمه‌هایم این فرصت را از من ربود، در عوض پنجره‌ای را به رویم گشود و چیزهای تازه نشانم داد. ساعات از پی هم می‌آمدند، لحظۀ کوتاهی نگاهم می‌کردند و می‌رفتند، من هم از آمدن و رفتنشان تقریباً بی‌خبر می‌ماندم. و از اینکه مشغول ویرایشِ آثارِ نویسندگانی هستم که مرا بعنوان همسفر نزد خود پذیرفته و با خود به اینجا و آنجا می‌برندْ از خوشی در پوستم نمی‌گنجیدم.
من در این بین آموختم که یک ویرایشگرِ خوب شخص صبوری باید باشد، یا بقولی دیگر؛ ویرایش تو را صبور می‌سازد. و من پس از درک این مطلبْ مزۀ شیرینِ حلوا را مدام زیر زبانم داشتم، و غوره دیگر غوره نبود، بلکه انگورِ شفافی شده بود که به بی‌هسته بودنِ خود فخر می‌کرد و کشمشِ سبز و چایِ سیلان را به یاد می‌انداخت.
جا دارد در اینجا بار دیگر از کووید 19 تشکر کنم که تا حال فکرِ سوءقصد به جانم به سرش نیفتاده و اجازه داده که من در چنین روزهای سخت با هنر لذتبخشِ ویرایش آشنا شوم و توسطش حال را دریابم، بر گذشته افسوس نخورم و به آینده‌ای بهتر امیدوار باشم.
برای تک تکِ عزیزانم سالی پُر از سلامتی و سعادت خواهانم. هرچند که سال 2021 رودستِ سال 2020 آورده و در بازیِ <بیست و یک> برنده گشته، اما به این سال هم نباید فوری اعتماد کرد و حالا که تقریباً به زدن ماسک عادت کرده‌ایم خالی از ضرر است که بعد از زدنِ واکسن تا مدتی به ابن کار همچنان ادامه دهیم. شاد و خندان باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر