نقل قول و ضرب‌المثل‌هائی از مارک توئین.


وقتی من چهارده ساله بودم پدرم خیلی نادان بود. من به زحمت میتوانستم حضورش را در نزدیک خود تحمل کنم. اما در بیست و یک سالگی متحیر شدم که او در این مدت هفت سال چقدر زیاد آموخته است.
***
هرچه از کارت بیشتر لذت ببری، بیشتر هم برایش پرداخت خواهند کرد.
***
برای هزینههای بی معنی میتوان نمونههای زیادی شمرد، اما هیچکدام نمیتوانند مانند ساختن دیوار برای گورستانی باشند. زیرا کسانیکه درون گورستاناند به هرحال نمیتوانند خارج شوند، و کسانیکه هم که بیرون از گورستاناند مایل نیستند داخل آن گردند.
***
بانک مؤسسهایست که شما میتوانید از آن پول قرض بگیرید ــ به شرطی که بتوانید ثابت کنید که به آن پول محتاج نیستید.
***
بانکدار مردکیست که چترش را وقتی خورشید در حال درخشیدن است به شما قرض میدهد، و دوباره آن را بلافاصله با شروع باران پس میگیرد.
***
اکثر مردم با آن بخشهائی از کتاب مقدس که نمیفهمند مشکل دارند. من به سهم خود باید اعتراف کنم آن قسمتهائی که درک میکنم نگرانم میسازند.
***
آموزش آن چیزیست که وقتی آخرین دلار به پایان میرسد هنوز هم باقی میماند.
***
اکتبر یکی از ماههای بخصوص خطرناک برای قمار با اوراق بهادر است ــ ماههای خطرناک دیگر عبارتند از: جولای، ژانویه، سپتامبر، آوریل، نوامبر، ماه مه، مارس، ژوئن، دسامبر، اوت و فوریه.
***
گیاهشناسی یعنی هنر نامگذاری گلها با فحشهای لاتینی.
***
ارزش کتاب در درجه اول به ویژگیهای خاصی بستگی دارد. برای مثال کتاب‏های جلد چرمی میتوانند برای تیز کردن تیغ ریش زنی خدمت شایانی بکنند. بروشورهای نازک برای گذاشتن زیر پایه میزهای لرزان عالیست تا تعادل آن را برقرار سازند و یک لغتنامه کاملاً مناسب از پا درآورد یک سارق است.
***
از دست دادن هفت یا هشت ماه برای نوشتن یک رمان وقتی آدم میتواند در هر کتابفروشی برای دو دلار یک رمان بخرد ابلهانه است.
***
حماقت حقیست که از طریق قانون اساسی حمایت میگردد. و این تضمین کننده رشد آزادنه شخصیت است.
***
لایق تشویق بودن و مورد تجلیل واقع نگشتن خیلی بهتر از تشویق گشتن بدون داشتن لیاقت است.
***
آموزش یعنی دفاع سازمان یافته بزرگسالان در برابر جوانان.
***
خوب بودن شریف است. اما به دیگران نشان دادن که چقدر خوب باید باشند زحمتش کمتر است.
***
ابتدا واقعیتها را جمعآوری کن، بعد میتوانی آنها را مطابق میل خود تعبیر کنی
***
زن ماهیایست که ماهیگیر را صید میکند.
***
خدای مهربان ابتدا مرد را آفرید، بعد زن را خلق کرد. پس از آن دلش برای مرد سوخت و به او تنباکو را داد.
***
مردان بدون زنان چه میتوانستند باشند؟ کمیاب، خیلی کمیاب.
***
خدا سه چیز بسیار گرانبها به کشور ما داده است: آزادی بیان، آزادی مذهب و عقل را داده که از این دو استفاده نکنیم.
***
شادی فقط وقتی اجازه میدهد تا آخر از وی لذت ببرند که کس دیگری هم در این شادی شریک گردانی.
***
وظیفه اصلی یک دوست یاری دادن به توست، وقتی که تو در اشتباهی. همه در کنارتان میایستند زمانیکه که حق با شماست.
***
قبل از شروع کردن به دوست داشتن دشمنانت، باید ابتدا با دوستانت بهتر رفتار کنی.
***
مهربانی زبانیست که کفترها آن را میشنوند و کورها قادرند آن را بخوانند.
***
نباید حریف را از آنچه هست بدتر ساخت.
***
از این به بعد فقط آن مقدار پول خرج میکنم که بدست میآورم ــ حتی اگر برای این کار مجبور به قرض گرفتن باشم.
***
زیباترین رازها این است که نابغه باشی و این را فقط خودت بدانی.
***
نقاط ضعف قوانین با اجازه دادن استفاده مدام از خود بطور قابل توجهای گشاد میگردند.
***
تنها روش سالم ماندن این است: آن غذائی را که دوست نداری بخور، ازآنچه متنفری بنوش، و آنچه را ترجیحاً انجام نمیدهی انجام ده.
***
هنگام خواندن کتابهائی که در باره سلامتیست مواظب باشید: بک اشتباه چاپی میتواند باعث مرگتان گردد.
***
تندر خوب است، تندر قابل توجه است، اما این برق است که کار را انجام میدهد.
***
قواعد قدرت واقعی ندارند، مگر اینکه آدم خوب غذا خورده باشد.
***
زمین بخر! خدا دیگر زمینی خلق نمیکند.
***
وهم و پندارت را از دست نده! البته این امکان وجود دارد که بعد از آن به بقاءات ادامه دهی، اما دیگر به معنای واقعی نمیتوانی زندگی کنی.
***
به وقوع پیوستن یک حادثه نیاز به آماده سازی زیادی دارد. من برای مثال بخاطر یک سخنرانی فیالبداهه سه دقیقهای به سه روز زمان نیاز دارم.
***
من میتوانم از یک تعریف خوب سه ماه زندگی کنم.
***
بدبختی کسانیکه در پی بهبود جهاناند این است که از خود شروع نمیکنند.
***
من عاشق انتقادم، به شرطی که با آن موافق باشم.
***
یک سخنرانی خوب یک شروع خوب دارد و یک پایان خوب ــ و این هر دو باید تا حد امکان نزدیک یکدیگر بنشینند.
***
شما حتماً بخاطر مهربانیتان به بهشت خواهید رفت ــ به شرطی که به خاطر مبالغه به محل دیگری فرستاده نشوید.
***
قبل از اینکه حقیقت کفشهایش را به پا کند، دروغ سه بار به دور زمین چرخیده است.
***
زمان تجدید نظر کردن در عقیده زمانیست که متوجه میگردی به اکثریت تعلق داری.
***
خدا وقتی انسان را آفرید که از میمونها ناامید گشته بود. پس از آن دست از آزمایش بیشتر کشید.
***
بارها به من این احساس تأسف دست داده است که چرا نوح و خانودهاش دیر به کشتی نرسیدند.
***
هر انسانی یک ماه است و یک سمت تاریک دارد که آن را به هیچکس نشان نمیدهد.
***
مادرم مشکلات زیادی بخاطر من باید تحمل میکرد، اما فکر کنم که او از آن لذت برد.
***
من روزنامه صبح امروز را خواندم. من این کار را هر روز انجام میدهم ــ با علم به اینکه من در آن طبق معمول فسادها و رذالتها و چاپلوسیها و ستمگریهائی خواهم یافت که تمدن را تشکیل میدهند و مرا مجبور میسازند تا بقیه روز را به نژاد بشر لعنت بفرستم.
***
سیاستمداری که همیشه حقیقت را بگوید وجود ندارد، وگرنه او سیاستمدار نمیگشت.
***
در مواقع غم و اندوه موهای خود را کندن احمقانه است، زیرا طاسی هرگز وسیلهای برای حل مشکلات نبوده است.
***
یکی از بدترین شکلهای مردن، تا حد مرگ برایت صحبت کردن است.
***
نوشتن آسان است. فقط باید واژهای غلط را کنار گذاشت.
***
چیزی بیشتر از عادات مردم احتیاج به اصلاحات ندارد.
***
اکثر نویسندگان حقیقت را بعنوان پر ارزشترین دارائی خود میدانند و آن را کاملاً با خساست خرج میکنند.
***
من هرگز نگذاشتم توسط آموزش مدرسه تربیتم را فاسد سازند.
***
کسی که مایل به فراموش کردن نگرانیهای این جهان است باید فقط کفشی با یک شماره کوچکتر به پا کند.
***
آدم باید قبل از تحریف حقایق آنها را بشناسد.
***
بی تابی را فقط فردی که عموی بسیار ثروتمند و بیماری دارد میتواند تعریف کند.
***
پیشداوریهای یک پرفسور تئوری نامیده میگردند.
***
بسیاری از چیزهای کوچک توسط آگهیهای درست بزرگ شدهاند.
***
و هنگامیکه هدف از برابر چشمانشان گم گشت، زحمتهایشان دوبرابر گردید.
***
باید از پیشگوئی کردن بشدت اجتناب ورزید، مخصوصاً پیشگوئی آینده.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر