نقل قول و ضرب‌المثل‌هائی از برشت.


وقتی یک دوست میرود، باید در را بست، وگرنه خانه سرد میشود.
***
بانکزنی یک اقدام آماتورانه است. حرفهایهای واقعی یک بانک تأسیس میکنند.
***
کارمندان بانک دقیق‎‎تر از دوستداران‎‎ـکتاب میخوانند ــ آنها این را بهتر میدانند که چه ضرری از خواندن سرسری میتواند ناشی گردد
***
اینهمه گزارش. اینهمه پرسش.
***
آنچیزی که از پی مشکلات میآید و در جلوی عمل حرکت میکند را تفکر نامند.
***
فنلاندیها دو زبانه سکوت میکنند.
***
بهار در راه است.
ای مسیحی، از خواب برخیز!
برف در حال ذوب شدن است.
مردهها استراحت میکنند، و آنچه هنوز نمرده است حالا دست به کار میگردد.
***
اجازه فاسد شدن به کسی ندادن، همچنین به خود. برای همه شادی خواستن، همچنین برای خود. این خوب است.
***
جهان را تغییر ده؛ جهان به آن محتاج است.
***
کارتاژ Karthago بزرگ سه جنگ برپا ساخت. پس از اولین جنگ هنوز قدرتمند بود. پس از دومین جنگ هنوز هم قابل سکونت بود. پس از سومین جنگ اما دیگر چیزی از آن بر جای نبود.
***
بجای ترس از مرگ بهتر است از این زندگی ناکافی و ناقص ترسید!
***
از آقای کاف پرسیده شد: "وقتی شما یک انسان را دوست دارید چه کاری برایش انجام میدهد؟"
آقای کاف جواب داد: "من از او یک طرح میکشم و تلاش میکنم که شبیهاش گردد."
"کی؟ طرح؟"
آقای کاف جواب داد: "نه، انسان."
***
کسیکه A میگوید نباید حتماً B را هم بگوید. او میتواند این تشخیص را بدهد که گفتن A اشتباه بوده است.
***
یک نمایش مدرن نباید به این خاطر که تا چه اندازه از عادات مردم را ارضاء میسازد قضاوت شود، بلکه به این خاطر که چه اندازه این عادات را عوض میسازد.
***
وای بر آنانکه تحقیق نکرده حرف میزنند.
***
Me-ti به Tu-fu گفت: بهتر است بجای <جاودان> بگوئی <برای زمانی>، بجای <من میدانم> بگوئی <من امیدوارم> و بجای <من نمیتوانم بدون این و آن زندگی کنم> بگوئی <من بدون این و آن سخت زندگی میکنم>. بعد با اطمینان زندگی میکنی و میگذاری که دیگران هم مطمئنتر زندگی کنند.
***
مردی که چیزی برای گفتن دارد و شنوندهای نمییابد روزگارش خوب نیست. روزگار مردمی که کسی را نمییابند که به آنها چیزی بگوید سختتر است.
***
آیا این سادهتر نیست که دولت مردم را بر کنار و مردم دیگری را انتخاب کند؟
***
برای پیروزی بر کارهای سخت باید آنها را آسان پنداشت.
***
حقیقت را فقط با فریب میتوان گسترش داد.
***
وقتی حقیقت برای اثبات خویش ضعیف است باید دست به حمله بزند.
***
باید عادت به بحث و گفتگو در باره مسائلی که نمیشود با صحبت کردن در بارهشان تصمیم گرفت را ترک کرد.
***
کسی که حقیقت را نمیشناسد احمقی بیش نیست. اما آنکه حقیقت را میشناسد و آن را یک دروغ مینامد تبهکار است.
***
وظیفه علم گشودن دری به سوی حکمت نامتناهی نیست، بلکه نشاندن مرزی میان خطاهای بینهایت است.
***
آدم دارای لباسهائیست که میشوردشان. آدم دارای واژههائیست که هرگز شسته نمیگردند.
***
خانمها و آقایان، بجنبید، پایان داستان را خودتان بیابید! باید پایان خوبی آنجا باشد، باید، باید، باید!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر