قرائت در چند دقیقه.(33)

این یک اشتباه است اگر ما باروت، گازهای سمی و ژنرالها را بعنوان قدرتهای معنوی به حساب آوریم، گرچه گاهی آنها هم میتوانند بسیار فعال باشند. در میان این جهانِ دائم متخاصم حفظ صلح و عشق در قلب و بعنوان شاعر همواره مقداری از آن را به دیگران دادن کاریست که سال به سال سختتر میگردد و با این وجود باید مدام آنها را از نو آزمود.
***
رفتارم نسبت به افراد رسمی و اداری مانند قبل همراه با دندان قرچه است و این را تأسفانگیز و مسخره میدانم که خلقها هنوز هم با هیجان و زانوی خم کرده اوامر را اجرا میکنند، در حالی که خود رژیمها هم نمیدانند که چه میخواهند و چه باید بخواهند.
***
مورچهها هم میجنگند، زنبورها هم دولت دارند، همستر هم مال میاندوزد.
***
مظلوم واقع گشتن و رنج بردن بهتر از ظلم کردن و جامه عمل پوشاندن به آرزوهایمان با کمک وسائل ممنوعه اشتباه است. این چیزها برای ژنرالها احمقانهاند و دولتمردان به آنها میخندند، اما اینها حقایقی قدیمی و اثبات شدهاند.
***
فقط جنگ مسلحانه بین خلقها نیست که وحشت و پوچیشان برایم روشن شده است. هر جنگی، هر نوع خشونت برای منفعت شخصی، هر نوع حقیر شمردن زندگی و سوءاستفاده از همنوعان نیز چنین است. صلح برای من فقط صلح نظامی و سیاسی نمیباشد، بلکه منظور من از صلح، صلح هر انسان با خود و با همسایگان خویش و هارمونی یک زندگی معنادار و عاشقانه است.
***
انسانها وقتی هیچ ستارهای بالای سرشان نباشد جانوری وحشیاند، اما ما اجازه نداریم انحصار حیوان وحشی بودن را فقط به یک ملت بدهیم.
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر