یک شوخی.

ایگانتس فرایسلر Ignaz Freißler درشکهچی شبها بعد از ساعت نه در امتداد کانال به پیاده روی میپردازد. دستهایش را درون جیبهای شلوار چرمیاش میکند و چکمههای ساقه بلند و میخدارش در سکوت شب سر و صدا به راه میاندازند. او حالا یکساعتی میشود که مستقیم در امتداد کانال در حال قدم زدن است و از کنار تعدای پلیس که او را مشکوکانه با دقت نگاه میکنند میگذرد. شاید در فرایسلر میدیدند که او کاملاً بی پول است. که برای پیپ خود پولی در جیب ندارد، که حتی نمیتواند پیپ بکشد. او با گامهای یکنواخت و پر صدا همچنان میرفت و میرفت، از انعکاس گامهای محکم و حرکت خودکارش خوشش میآمد و موسیقی این راهپیمائی آرامش میساخت. او نمیتوانست از سرعت حرکت خود خارج گردد و همچنان به گام برداشتن ادامه میداد، تلق تلوق، تلق تلوق، تلق تلوق ... نورهای زرد رنگ ردیفی از فانوسها در آینه تاریک کانال خود را به طرز زیبائی نقاشی میکردند.
فرایسلر ناگهان میایستد. او سر و صدای مشکوکانهای شنیده بود، صدای جیغ و گریه و صدای خشن دیگری که چیزی مانند لعنت فرستادن غر میزد. بلافاصله درشکهچی به سمتی که صدای گریه و جیغ میآمد میدود. ناگهان قبل از آنکه بتواند چیزی تشخیص دهد صدای سقوط یک شیء سنگین به درون آب را میشنود. چند ثانیه بعد در نور فانوسها مرد چاق و کوچک اندامی را میبیند که دستهای لباس زنانه بر روی شانهاش انداخت و با عجله کیف پولی را باز کرد و حریصانه مشغول شمردن پول داخل آن گشت ...
در این وقت فرایسلر به پائین میپرد، اما مرد متوجه او میشود، فرار میکند و چکمههای میخدارش روی آسفالت سر و صدا براه میاندازند. فرایسلر در حین تعقیب کردن مرد توسط فریادی که از درون آب به گوش میآمد دو دل میگردد. خدای من، شاید یکی در حال غرق شدن است ... درشکهچی از دویدن دست میکشد، به سمت کانال نگاه میکند و در نور فانوس ناگهان صورت زرد رنگ دختری را میبیند که آب او را با خود میبرد. در این بین دیگر معلوم نبود قاتل کجاست ...
درشکهچی به سمت کانال میرود، صدا میکند، فریاد میزند. هیچ انسانی صدای فریاد او را در این سکوت نمیشنود. او به سمتی که آن جسم تاریک در آب شناور بود نگاه میکند. هیچ چیز در سیاهی شب دیده نمیگشت. یا چرا؟ حالا؟ بله، آنجا در رگههای روشن طلائی رنگی که نور فانوس به آب میداد دوباره صورت زرد و نیمه پوشیده شده از تارهای موی سر زن را میبیند که دیگر تکان نمیخورد، دیگر مقاومت نمیکرد و دیگر فریاد نمیکشید. آنچه آنجا شناور بود جسد یک مرده بود.
ایگناتس فرایسلر تا زمانیکه دیگر نتوانست چیزی در کانال ببیند ساکت آنجا میایستد. سپس رویش را برمیگرداند و با گامهای سنگین و پر صدای چکمههای میخدارش بازمیگردد. هیچ انسانی با او برخورد نمیکند. حالا دیگر هیچ پلیسی دیده نمیشود. آیا باید او به اولین پاسگاه پلیس برود؟ هیچ چیز برایش نفرت انگیزتر از دفتر پلیس و پروتکل نیست. چه احتیاجی دارد به این آقایان کمک کند؟ باید خودشان این جانیها را تعقیب کنند! بعلاوه حالا دیر است و او بطور رقت انگیزی خسته میباشد. دستهای درشکهچی عمیقتر درون جیبهای شلوار فرو میروند و گامهایش سنگینتر در میان شب طنین میاندازند، تلق تلوق، تلق تلوق.
روز بعد دوباره فرایسلر ِ درشکه چی چهار ساعت در دفتر اداره کار انتظار میکشد. بی فایده. کار نیست. پیپاش همچنان سرد در جیبش قرار دارد؛ برای خریدن توتون نمیشود چند هلر Heller را تهیه کرد. در برابر باجه همراه او چهار دوجین درشکهچی دیگر هم ایستاده بودند. فرایسلر عبوس و خاموش در گوشهای میایستد. گهگاهی پنجره باجه کارمند اداره با صدای جغجغی رو به بالا پرواز میکرد و یک شماره با صدای بلند رو به جمعیت منتظر خوانده میشد. همه به مقوای کثیفی که شمارهای روی آن نوشته شده بود نگاه میکردند، و چهل و نه نفر از پنجاه نفر افراد حاضر ناراضی نمره کثیفشان را دوباره در جیب قرار میدادند.
ناگهان بعد از ساعت ده پیش از ظهر یک پلیس گشت وارد سالن انتظار میگردد. یک نگهبان قبلاً جلوی درب خروجی را سد کرده بود، یک کمیسر همراه با یک کارآگاه در کنارش خود را در میان درشکهچیها قرار میدهد و ثانیههای متمادی به صورت تک تک آنها خیره نگاه میکند. درشکهچیها نمیدانستند این تحقیق برای چیست. کمیسر حوصله توضیح دلیل حضورش را نداشت. اصلاً این فکر از ذهنش نمیگذرد که ابتدا برای مردان حاضر یک داستان تعریف کند، کاری که شاید هم عاقلانه نبود ... ناگهان کارآگاه دهانش را باز میکند: "کسانیکه چکمه به پا دارند به یک سمت بروند!" بیست و چهار نفر از پنجاه نفر خود را از بقیه جدا میکنند. کمیسر که هنوز خاموش قدم میزد حالا کاملاً متمرکز و خیره به چکمهها نگاه میکند. دوباره چند نگاه نافذ به چهره درشکهچیها میاندازد، ناگهان به سمت گروهی که شروع به خنده کرده بودند میچرخد و سپس خود را به پلیس نگهبان درب نزدیک میسازد و از سالن خارج میگردد، پشت سر او کارآگاه و سپس پلیس نگهبان خارج میشود و درب سالن را میبندد.
تازه حالا میشد متوجه سکوت مرگباری گشت که توسط بازدید غیر قابل توضیح در سالن انتظار حاکم شده بود. حالا صدای گفتگوها بلند میشود. پنجره باجه کارمند به سمت بالا پرواز میکند، اما این بار فریادش در پچ پچ گفتگوی هیجان زده درشکهچیها گم میشود. آنها چه میخواستند؟ به دنبال چه کسی بودند؟ چه اتفاقی افتاده؟ ... فقط یک نفر با دیگران پچ پچ نمیکرد. این ایگانتس فرایسلر است که ناگهان در برابرش ماجرای وحشتناک شب گذشته زنده گشته بود و حالا در سالن به اطرافش نگاه میکرد، درست مانند کمیسر در چهره تک تک افراد خیره میشود تا ببیند آیا میتواند مردی را که دیشب در حال انداختن لباسهای زنانه بر دوش و جستجوی حریصانه کیف پول برای یک لحظه در نور فانوس دیده بود را دوباره بشناسد. او مرد کوتاه قدی بود، احتمالاً یک درشکهچی. حق با کمیسر بود. قاتل باید کسی باشد که چکمه درشکهچیها بر پا دارد ...
کارمند از درون باجهاش فریاد میکشد: "هشتاد و چهار!"
فرایسلر به خود میآید و نمرهاش را از جیب خارج میسازد. درست است، شماره اوست. او کار پیدا کرده بود.
کارمند غر و لند کنان میگوید: "چرا برای معرفی کردن خود اینهمه طول میدهید!"
معرفی کردن! حالا دوباره به خاطر فرایسلر میافتد که او باید آنچه دیده بود را گزارش میداد. بعد از ظهر به پاسگاه پلیس خواهم رفت. اول باید او کارش را انجام دهد. دوباره پیپاش را روشن کند! و بعد برای به پاسگاه رفتن هنوز وقت دارد. در هر حال گزارش او فایده چندانی هم نخواهد داشت.
فرایسلر آدرس کارفرمای خود را در جیبش قرار میدهد. او خوش و سر حال از درب اداره کار خارج میگردد. در این لحظه او با گذاشتن اولین قدم به خیابان دستگیر میشود. کمیسر در بیرون انتظار او را میکشید.
فرایسلر خشمگین است. حالا دستگیر شدنش یعنی کار هنوز نیافته را دوباره از دست دادن، خود را دوباره از نو در اداره بنگاه کاریابی معرفی کردن، پنجاه شماره منتظر ماندن و سه هفته گرسنگی کشیدن. بنابراین امروز هم نباید پیپ روشن شود!
او با عصبانیت مخالفتش را با دستگیری نشان میداد.
کمیسر خیلی مؤدبانه میگوید: "شما خواهید فهمید که ما برای چه به شما احتیاج داریم."
مسیر تا پاسگاه پلیس طولانیست. دسته انبوهی از بیکاران به دنبالشان روان بود.
نگهبانان بازوی فرایسلر را با پنجههای آهنینشان محکم گرفته بودند.
"آقای کمیسر! نگهبانها پوست بازویم را میکنند!"
کمیسر فوراً دستور میدهد که بازوی درشکهچی را آرامتر بگیرند.
به انبوه بیکاران مرتب افزوده میگردد و هنوز کوچهای که پاسگاه پلیس در آن قرار داشت دیده نمیشد. حالا درشکهچی صدائی از پشت سرش میشنود: "یا مسیح مقدس، آقای فرایسلر!" کسی او را شناخته بود. او میخواهد خود را بچرخاند اما نگهبانان به او این اجازه را نمیدهند و دوباره بازویش را محکمتر میگیرند.
کمیسر در جواب شکایت فرایسلر میگوید: "متأسفم، شما ناآرام راه میروید. چنین به نظر میرسد که شما برای فرار کسی را میجوئید."
فرایسلر خاموش به رفتن ادامه میدهد. پچ پچ حرفهای تعقیب کنندگان به گوش او هم میرسید: به چه خاطر دستگیرش کردند؟ آیا او سارق کوچه سنگ سرخ است؟ اما چی میگی، او را مدتها پیش دستگیر کردند! فقط نگاه کنید که چطور به نظر میرسد! عیسی مقدس، شاید او همان کسیست که درکوچه فرشتهها زن و شوهر پیر را کشته است؟ اما، اما، آقای فرایسلر مرد صادقیست، شاید جریان سیاسی باشد. آنها از ساعت پنج صبح به دنبالش بودند! اوه، اوه، اوه، موضوع جدیای پشت این ماجراست. فقط تماشا کنید که چه نگاه شرورانهای دارد!
یاوه گوئی تعقیب کنندگان مرتب بلندتر، مرتب وقیحانهتر و مرتب مطمئنتر میگردید. ناگهان درشکهچی صبرش به پایان میرسد و با حالتی که او خودش هم دیرتر نمیتوانست آن را درک کند رو به تعقیب کنندگان با لبخند کجی فریاد میکشید: "دیگر چه میخواهید؟ پلیسها قاتل کانال را دستگیر کردهاند!"
کمیسر کوچک اندام از هیجان رنگش میپرد، حتی کارآگاه هم از هیجان خودش را در هم فرو میبرد. نگهبانان با لذتی سه برابر بازوی او را نگاه میدارند.
کمیسر با هیجان به افراد جلوی صف راهپیمایان میگوید: "آقایان محترم، شما این را شنیدید. یک اعتراف!"
فرایسلر در طول راه مرتب لبخند بر لب داشت. این جریان که حالا همه او را بعنوان قاتل کانال میانگارند واقعاً باعث سرگرمیش شده بود. پر از شادی عجیبی میلرزید، و او حالا دست انداختن این آقایان را بعنوان انتقام درخشانی برای دستگیری ناعادلانهاش احساس میکرد. لذتی عجیب و غریب او را وامیدارد به آقای کمیسر که گوش به زنگ و بی قرار در کنار او راه میرفت تعریف کند که چگونه او دیشب در کنار کانال قدم میزده، ساعتها و ساعتها، تا اینکه کانال را ترک کرده و داخل محله تاریک اطراف کانال گشته است. هنگامیکه او برای کمیسر ــ جمعیت پر سر و صدا مرتب به دنبالشان در حرکت بود ــ ترسیم میکند که جسد در کانال چه زرد رنگ دیده میگشت و چه وحشتناک فریاد نیمه خفه گشتهاش از میان تاریکی به گوش میرسید یک لرزش غلغلک دهنده بر او حاکم میشود ... کمیسر بر روی هر کلمه مکثی میکرد و چسبیده در کنار او حریصانه گوش میداد. فرایسلر از مرد کوچک اندام چیزی تعریف نمیکند. او مخصوصاً این کار را نکرد! آنچه را که او مسکوت گذاشته بود، انتقام او بود، در اداره پلیس به این خاطر بیشتر از او مراقبت خواهند کرد و بیشتر خوش خواهد گذشت!
او به پلیسی که کارش را از بین برده بود اصلاً احتیاجی به کمک کردن نداشت. و چه شرمسار خواهند گشت وقتی قاتل اصلی، مرد کوتاه قد را پیدا کنند! سوءظن خرهای پشت سرش او را سرگرم میساخت و با لبخند کجی فکر میکرد: حالا مرا از میان کوچه به دنبال خود بکشانید، نظر شما احمقها برایم کاملاً بی تفاوت است! شما همگی از من معذرت خواهید خواست، من تنها کسی هستم که میتوانم نور به این قضیه بتابانم! ...
در این هنگام ناگهان نگاه درشکهچی رو به به پائین به روی چکمهاش میافتد و حالا با وحشت متوجه میگردد که لکه بزرگ قرمزـقهوهای رنگ خون خشکیدهای بر روی چکمهاش قرار دارد.
حالا تازه به یادش میافتد: اگر آنها قاتل اصلی را دستگیر نکنند! و حالا ابتدا گستاخی شوخیای که کرده بود برایش روشن میشود ... در چشمهای این مرد بزرگ اشگ جمع میگردد. او میخواهد سریع به کمیسر بگوید که تمام حرفهایش فقط یک شوخی کاملاً احمقانه بوده است، اما در حلقش گلوله ضخیمی گیر کرده بود و فرایسلر به زحمت میتوانست نفس بکشد. در این بین کمیسر هیجان زده در کنار او گزارشش را طراحی میکرد: <متهم با هیحانی مشهود در حال اسکورت شدن به جرم خود اعتراف کرد ...>
......................................................................................................
رئیس خطابهاش را به اختصار اینچنین به پایان میرساند: "تمام شرایط را با هم در نظر بگیرید. البته ما شاهدی واقعی برای جرم نداشتیم. با این حال با کمک شهادت نگهبانان ثابت گشت که متهم در آن شب در محل جرم قدم میزده است و در حقیقت ساعتها و بدون هیچ دلیل غیر قابل توجیهی. فراموش نکنید که او در وضع اسفناکی بوده است و میتوانسته با اطمینان به همراه زن مقتول پول و جواهر حدس بزند. در نهایت در نظر بگیرید که آزمایش نشان داده که لکههای خون پیدا گشته بر روی چکمههایش همان خونیست که در محل جرم در کنار کانال از مقتول بر جای مانده است. از این گذشته مرد غریبه کوچک اندامی که متهم بعنوان قاتل معرفی میکند چکمههای میخدار پوشیده بود. و به صورت عجیبی رد پاها از محل قتل مستقیم تا آپارتمان فرایسلر میرفت. متهم حتی اقرار میکند شاهد قتلی بوده که از گزارش کردنش خودداری نموده است، و مهمتر از هر چیز اعتراف خود متهم بلافاصله پس از دستگیر شدن است که از شهادت شش نفر شاهدین آشکار میشود که اعترافی خود بخودی و کاملاً بدون اجبار بوده است، که البته متهم اما دیرتر با این توضیح که او فقط این نیاز را احساس میکرده که با مسئولین یک شوخی بکند آن را پس گرفت. من این تشخیص را به شما واگذار میکنم که آیا احتمال دارد یک انسان در چنین وضعیت پیچیده و خطرناکی بتواند از چنین شوخی پر ریسکی لذت ببرد."
درشکهچی ایگناتس فرایسلر البته مقصر شناخته میشود و به اعدام محکوم میگردد. اما چون قاتلینی را که شاهد جرم ندارند معمولاً دار نمیزنند او نیز با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم گشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر