سعادت.(26)


در باره سفر کردن.(6)
این فکر که جای دادن یک قطعه سوئیس یا تیرول و یا دریای شمال یا شوارتسوالد در خود خیلی ساده‏‌تر و راحت‏تر از به دست آوردن تخیل جامدی از فلورانس یا سیه‏نا می‏باشد کاملاً اشتباه است. مردمی که از فلورانس چیزی بیشتر از برج پالاتسو وکّیو و گنبد کلیسای جامع در خاطرشان باقی نمی‏ماند، از اشلیرزه هم فقط طرحی از وندِل‏شتاین و از لوسرن فقط تصویری از پیلاتوس و مه‏ای از رنگ آبی دریا با خود می‏برند در کمتر از چند هفته صاحب همان روح فقیری می‏گردند که قبلاً داشته بودند. طبیعت هم خود را مانند فرهنگ و هنر خیلی کم جلوی پای کسی می‏اندازد و قبل از آنکه پرده از روی بَر کشد و خود را از آنِ شهرنشین آموزش ندیده سازد از خودگذشتگی‏ای بی‏پایان از او طلب می‏کند.
زیباست مسافرت کردن با قطار یا در واگن پست و زیباست سراسر ریویرا را از ژنو تا لیوورنو راندن یا در لاگونه با کشتی از ونیز به سمت کیوجا بر آب راندن. اما یک مالکیت مطمئن از چنین برداشت‏هائی به ندرت باقی می‏مانند. فقط انسان‏های دقیق و کاملاً فاضل و ممتاز قادرند مشخصه یک چشم‏انداز وسیع را به هنگام عبور درک و ثبت کنند. برای بقیه اما فقط یک تصور همگانی از نسیم دریا، رنگ آبی آب و طرحی از ساحل کنار دریا باقی می‏ماند، و این‏ها هم به زودی مانند خاطره تصویری از یک تئآتر محو خواهند گشت. تقریباً تمام مسافرین شرکت‏های محبوب مسافرتی دریای مدیترانه دارای چنین وضعی‏اند.
آدم نباید خواهان دیدن و شناختن همه چیز باشد. کسی که با دقت کافی از دو کوه و دره‏های کوه‏های آلپ در سوئیس عبور کرده باشد، سوئیس را بهتر از کسی که با یک نقشه تمام کشور را در زمانی برابر گشته است می‏شناسد. گرچه من پنج بار در لوسرن و ویتسناو بودم اما هنوز مؤفق به درک و ثبت فیروالداشتترزه نگشته بودم، تا اینکه یکه و تنها در قایقی هفت روز را بر رویش گذراندم، بر هر مردابی راندم و هر دیدگاهی را آزمودم. از آن زمان به بعد می‏توانم در هر ساعت دلخواهی، بدون عکس‏ها و کارت‌پستال‏ها کوچکترین قسمت‏های آنجا را خطاناپذیر تجسم کنم و دوباره دوست‏شان بدارم و از آنها لذت ببرم: فرم ساحل‏ها را، قامت و بلندی کوه‎‎‎‎‎‎‏ها را، تک تک روستاها با برج کلیسا و بنادر را و رنگ‏ها و انعکاس آب در ساعت‏های مختلف روز را. بر اساس این تصور واضح روحی بود که برایم امکانپذیر گشت تا بتوانم انسان‏های آنجا را هم درک کنم، رفتارها و لهجه‏‏های محلی روستاهای ساحلی، چهره‏های معمولی و نام‏های خانوادگی، ویژگی و تاریخ تک تک شهرهای کوچک و لهجه‏ها را از هم تشخیص داده و بفهمم.
ــ ناتمام ــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر