نقل قول و ضرب‌المثل‌هائی از هاینریش هاینه.


در ابتدا تقریباً دلسرد شده بودم، و من فکر میکردم که هرگز فریب نخواهم خورد؛ و من فریب خورده بودم ــ اما فقط از من نپرسید به چه نحو.
***
همکار من آسیابهای بادی را غولی میپنداشت، من اما برعکس میتوانم در غولهای امروزی فقط آسیبهای بادی لافزن را بینم.
***
فقط مقدار کمی از آموزش میتواند بشریت را زینت بخشد.
***
زمین به روسها و فرانسویها تعلق دارد. دریا به انگلیسیها. ما اما حوزه فضائی رویا را دارائیم، حاکمیت بلامنازع را.
***
آلمانیهای خطرناک! آنها ناگهان یک شعر از جیب خارج میسازند یا شروع به صحبت در باره فلسفه میکنند.
***
آنچه به آلمانیها مربوط میشود، آنها نه نیازی به آزادی دارند و نه برابری، آنها مردمی سوداگرند، دارای ایده، همه جانبه نگر و متفکر، افرادی رویائی که فقط در گذشته و آینده زندگی میکنند و دارای زمان حال نیستند.
***
این در نزد ما آلمانی‏ها زیباست: هیچ کس آنقدر دیوانه نیست که نتواند دیوانهتر از خود را بیابد که او را درک کند.
***
وقتی در شب به آلمان فکر میکنم، بعد خواب از سرم میپرد، دیگر نمیتوانم چشمانم را ببندم، و اشگهای گرمم سرازیر میگردند.
***
آلمان، ما خودمان آلمان هستیم.
***
دو نوع موش وجود دارد: موشهای گرسنه و موشهای سیر. موشهای سیر خوشحال در خانه میمانند، موشهای گرسنه اما مهاجرت میکنند.
***
در معدهای گرسنه فقط سوپ منطق با کوفته دلایلها راه ورود می‏یابد، فقط برهانهای گوشت گاو، همراه با نقل قولهای سوسیس گوتینگنی. یک تکه ماهی ساکت و خشک در روغن به جوش آمده خیلی بهتر از میرابو Mirabeau و تمام سخنوران از زمان سیسرو Cicero خوشایند رادیکالهای سرخ است.
***
گاهی به ذهنم میرسد با کشتی به سمت آمریکا برانم، به سمت آغل بزرگ آزادی که گشاد نشینان برابری خواه در آن مسکن گزیدهاند
***
در انتهای عاشقی دوستی ایستاده است.
***
خردمندان افکار جدید خلق میکنند و ابلهان آنها را میگسترانند.
***
هنر هدف خود هنر است، مانند عشق که هدف عشق میباشد.
***
عشق برابر است با جنون.
***
فرشتگان آن را شادی آسمانی مینامند، شیاطین آن را درد و رنج دوزخ و انسانها آن را عشق مینامند.
***
آن دو همدیگر را دوست داشتند، اما هیچیک نمیخواست این را به دیگری اعتراف کند؛ آنها به هم دشمنانه نگاه میکردند و میخواستند از عشق نابود شوند.
***
مردم آنچه را تنبیه و کتک خوانده میشود خوب میشناسند؛ اما هنوز به این دست نیافتهاند که عشق چه میباشد.
***
شفقت بالاترین شکل عشق است ــ شاید هم خود عشق باشد.
***
یا کاملاً با گذشت باش یا عکس آن رفتار کن. مسیر خوب را انتخاب کن یا مسیر بد را. تو هنوز برای انتخاب راه میانه خیلی ضعیفی.
***
خدا فقط به ما یک دهان داد، زیرا داشتن دو دهان سالم نیست. پسر زمین در حال حاضر با داشتن یک دهان هم زیاد وراجی میکند.
***
من به خانه رفتم و خوابیدم، انگار که فرشتگان مرا در گهواره تاب میدادند. آدم در تختخوابهای آلمانی آرام به خواب میرود، زیرا لحافشان از پر است.
***
یک عاقل همه چیز را متوجه میشود ــ یک ابله در باره همه چیز اظهار نظر میکند.
***
تابستان ما آلمانیها فقط یک زمستان سبز رنگ شده است.
***
در زیر سنگ هر گوری یک تاریخ جهان قرار دارد.
***
شاید اصلاً برای خدا خوشایند نباشد که مؤمنان به زندگی بعد از مرگ اینچنین راسخ معتقدند ــ شاید او میخواهد با خوبی پدرانه خویش ما را به تعجب اندازد.
***
خدا مرا خواهد بخشید ــ این شغل اوست.
***
من راه و روش را میشناسم، من متن را میشناسم، همچنین آقایان مؤلفین را؛ من میدانم که آنها در خفا شراب مینوشیدند و آب را علنی موعظه میکردند.
***
بله، من با اطمینان میگویم، نسل بعد زیباتر و سعادتمندتر از ما خواهند گشت. زیرا من به پیشرفت معتقدم، من فکر میکنم بشریت برای شاد بودن خلق شده است، و این بزرگ‌تر از فکر مردم مؤمنی‌ست که ایمان دارند خدا انسان را فقط برای رنج بردن خلق کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر