نقل قول و ضرب‌المثل‌هائی از ماهاتما گاندی.

آدم به محض شکست استثمار توسط روح مسلح شدن را بار کاملاً غیر قابل تحملی احساس میکند، و به خلع سلاح واقعی وقتی میرسد که خلقهای جهان از استثمار یکدیگر دست بکشند.
***
اجازه ندهید درخشش آنچه از غرب میآید کورتان سازد. اجازه ندهید با این نمایشهای فرار گمراهتان سازند.
***
ما باید تغییری که مایل به دیدنش در جهان هستیم باشیم.
***
آموزش و پرورش باید یکی از ابزارهای رشد ذهن باشد، اما ما در گذشته غولهای حقیقی خردمندی داشتیم که هیچ آموزشی ندیده بودند.
***
درک من از دموکراسی این است که دموکراسی برای ضعفا فرصتهای برابر با اغنیا خلق میکند.
***
شکیبائی به این معنا نیست که من با هر آنچه مدارا میکنم مورد تأییدم نیز است. اما تمام اختلافات ما از این واقعیت سرچشمه گرفتهاند که یکی میخواهد عقیده خود را به دیگری تحمیل کند.
***
آدم باید آنچه را که واقعاً برای زندگی لازم ندارد نه بپذیرد و نه تصاحب کند.
***
دانش به ما کمک میکند مراحل زیادی از زندگی را بگذرانیم، اما در لحظات خطر و وسوسه ما را تنها میگذارد.
***
بخور تا زنده بمانی، بخاطر غذا خوردن زندگی نکن.
***
اگر آدم فقط حق انتخاب میان بزدلی و خشونت را داشته باشد، توصیه من خشونت است.
***
آزادی هرگز به معنای مجوز استبداد نبوده است.
***
هر یک از ما باید صلح را در خود پیدا کنیم، و اگر بخواهیم که این صلح واقعی باشد اجازه نداریم تحت تأثیر عوامل خارجی قرار گیریم.
***
دعا کردن خواهش کردن نیست. دعا اشتیاق روح است.
***
عبادت کلید صبح و کلون شب است.
***
انسان نمیتواند در بخشی از زندگی خود کار درست انجام دهد، در حالیکه در بخش دیگر زندگیاش خطا کند. زندگی یک کل جدا ناگشتنیست.
***
تنها ستمگری که من در این جهان شناختهام، صدای آرام درونیست.
***
نوعی از حس ششم ایمان است و هنگامی فعال میگردد که عقل شکست خورده باشد.
***
ایمان از قلب برمیخیزید. عقل باید آن را تقویت کند. ایمان و عقل متضاد هم نیستند. هرچه ایمان عمیقتر باشد خرد نیز تیزتر میگردد. وقتی ایمان کور شود میمیرد.
***
ایمانی که به آن عمل نگردد بی ارزشی است.
***
خدا پاسخ عبادات ما را آنطور که خود مایل است میدهد و نه آنگونه که ما میخواهیم.
***
خدا مجموعه تمام موجودات زنده است. اگر ما خدا نباشیم، اما بخشی از او هستیم، همانطور که کوچکترین قطره آب بخشی از اقیانوس است.
***
وقتی من معجزه غروب آفتاب یا زیبائی ماه را تحسین میکنم، بنابراین روحم به احترام در برابر خالق گسترده میگردد.
***
فقط توسط عشق میتوان نفرت را از میان برداشت.
***
این تحقیرآمیز است اگر انسان فردیت خود را از دست بدهد و به وسیلهای کوچک تبدیل شود.
***
زندگی بزرگتر از همه هنرهاست. من میخواهم جلوتر بروم و ادعا میکنم: زندگی بزرگترین هنرمندیست که کاملترین زندگی را هدایت میکند.
***
ما دوست داشتن عشق بین پدر و پسر، بین برادر و خواهر، دوست و دوست را میشناسیم. اما ما باید بیاموزیم که این عشق را به تمام موجودات زنده داشته باشیم، دانش ما از خدا در این عمل قرار دارد.
***
تجربه به من آموخته است که هرگز از دروغ و خشونت در دراز مدت چیز خوبی حاصل نمیگردد.
***
من معتقدم که عدم خشونت در مقابل خشونت تا خود آسمان برتری دارد، و بخشیدن مردانهتر از تلافی کردن است.
***
بالاترین برگ برنده ترسوها قدرت عددیست. افرادی با روح شجاع به تنهائی جنگیدن را میستایند.
***
چیزهائی مهمتر از مدام به سرعت زندگی افزودن وجود دارد.
***
روح در حیوان وحشی به خوابی عمیق فرو رفته است و قانون دیگری بجز قدرت خام نمیشناسد. کرامت انسانی در مقابل یک قانون بالاتر درخواست اطاعت میکند ــ در مقابل نیروی روح.
***
نیرو از قدرت فیزیکی سرچشمه نمیگیرد، بلکه از یک اراده غیر قابل انحناء.
***
توسط تلخ‌ترین تجربه‌ها به این بالاترین دانش رسیده‌ام: آدم باید خشم خود را انباشت کند، و همانطور که انباشته گشتن گرما می‌تواند به انرژی مبدل گردد، به این ترتیب خشم‌های انباشته گشته ما می‌تواند به نیروئی تبدیل شود که قادر به حرکت انداختن جهان می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر