نقل قول و ضرب‌المثل‌هائی از برنارد شاو.


 
مردم سالخورده خطرناکاند؛ آنها از آینده نمیهراسند.
***
سالخوردگی دو مزیت بزرگ دارد: دندانها دیگر درد نمیگیرند و حرفهای احمقانهای که در اطراف آدم گفته میشود شنیده نمیشوند.
***
آدم یک زمانی از پیر شدن دست میکشد و فقط شروع به پوسیدن میکند.
***
آدم آتشافروز زاده میگردد و بعنوان آتشنشان میمیرد.
***
هنگامیکه من جوان بودم متوجه گشتم که از هر ده کاری که انجام میدهم نه کار با مؤفقیت روبرو نمیگردند. من نمیخواستم آدم نامؤفقی باشم و ده برابر بیشتر کار کردم.
***
همه کارها بی ارزشاند مگر آنکه بتوانند نتیجه جدیای به بار آورند.
***
تعطیلات بی وقفه تمرین خوبیست برای اقامت در جهنم.
***
خدا بیگانگان را هم به حساب میآورد.
***
تمام شغلها توطئهای بر علیه ناآشنایان به کار میباشند.
***
مزیت بسیاری از کتابها در این است که آدم بدون آنها هم میتواند زندگی را بگذراند.
***
گاهی اصلاً فکر نکردن بهتر از با شدت و اشتباه فکر کردن است.
***
رمز و راز فرهنگ حفظ کردن فاصله است.
***
رام کننده حیوان کسیست که در قفس حیوان وحشی از دست انسانها در امان میباشد.
***
بسیاری از خودخواهان امروز نوعدوستان دیروزند.
***
کوشش کن آنچه را دوست داری بدست آوری، وگرنه مجبور خواهی گشت آنچیزی را دوست بداری که دارایش هستی.
***
یک فرشته در آسمان چیز ویژهای نیست.
***
هرگز یک کلمه طولانیست. هرگز نگو هرگز.
***
بعضیها آنچه را که در مدت بیست سال اشتباه انجام دادهاند تجربه مینامند.
***
زندگیای که کسی برای انجام اشتباه در آن سپری میسازد، نه تنها خیلی محترمانهتر بلکه همچنین مفیدتر از زندگیایست که در بی عملی میگذرد.
***
آزادی یعنی تقبل وظیفه. به این خاطر اکثر انسانها از آن وحشت دارند.
***
مشکل در مواقع خطر هرگز در این نیست که انسانهائی پیدا نشوند که گوش به فرمان باشند، بلکه مردانی که بتوانند فرمان دهند.
***
تو اجازه داری در باره عشق هر اندازه میخواهی رمانتیک فکر کنی، اما وقتی پای پول در بین است نباید رمانتیک باشی.
***
پول همه چیز نیست، اما پول زیاد برای خودش وزنهایست.
***
افراد معروف دلیلی برای شاد بودن ندارند.
***
انسان بیقرار امروزی در طول روز وقتی برای نگرانی ندارد. و شبها نیز برای چنین کاری خسته است. در هر حال او این وضع را سعادت مینامد.
***
یک کمدی که با ازدواج خاتمه میگیرد، آغاز یک تراژدیست.
***
افکار مانند کک از یکی به روی دیگری میپرند، اما همه را نمیگزند.
***
انسان منطقی خود را با جهان سازگار میسازد. انسان غیر منطقی اصرار میورزد که جهان باید خود را با او سازگار سازد. به این دلیل هر پیشرفتی مرهون مردم غیرمنطقیست.
***
تو چیزهائی را میبینی و میپرسی "چرا؟"، من اما چیزهائی در خواب میبینم و میگویم "چرا که نه؟"
***
ضرر هوش این است که آدم مجبور میشود مدام بیاموزد.
***
برای من یک سال از تعداد روزهائی تشکیل میشود که از آنها استفاده بردهام.
***
جوانی چیزی فوقالعاده است. این شرمآور است که آدم آن را در کنار کودکان به هدر دهد.
***
عشق کور میسازد، اما نه کر ــ به همین خاطر نیز روابط امیدوارانه زیادی قطع گشتهاند.
***
وای بر من اگر همه مردم ستایشم کنند.
***
هرگز فقط به یک نظر راضی نباش!
***
دزدان ادبی نباید با شدت محاکمه گردند. مسلماً چون الهامات و ابتکارات از آنها سرچشمه نگرفته است باید آنها را  شامل تخفیف مجازات دانست.
***
سیاست بهشت سخنوران وراج است.
***
سیاستمدار فردیست که چیزی نمیداند، اما فکر میکند همه چیز را میداند. این امر به وضوح اشاره به ترقی شغلی سیاستمداران دارد.
***
من مشکلات را دوست دارم، آنها انسان را قوی میسازند.
***
با لحن صحیح میتوان همه چیز را گفت؛ با لحن ناصحیح هیچ چیز را.
***
شاید با بستن پوزهبند بر دهان انسانها و نوشتن قوانین برای سگها اوضاع جهان بهتر گردد.
***
بهترین اصلاحطلبی که جهان تا حال به خود دیده است، کسانیاند که از خود شروع کردهاند.
***
باهوشترین انسانها دوزندگان میباشند، زیرا آنها بجای تکیه بر ارزشهای قدیمی همیشه دوباره انسانها را اندازه میگیرند.
***
زیبائی هم پس از سه روز مانند فضیلت خسته کننده میگردد.
***
خانمهائی پیدا میشوند که در هفتاد سالگی از اغلب دختران هفده ساله جوانترند.
***
قرار معامله با آینده را پسانداز مینامند.
***
کسی که کاری را میداند انجام میدهد، کسی که هیچ کاری نمیداند، آن را میآموزد.
***
چیزهای بسیاری وجود دارند که منطقی نیستند اما کاملاً طبیعیاند.
***
ما نیازی فوری به تعدادی افراد دیوانه داریم. نمیبینید افراد عاقل چه به روزمان آوردهاند؟
***
تنها چیزی را که کسی نمیخواهد باور کند، حقیقت است.
***
گفتن حقیقت نوع لطیفه تعریف کردن من است. حقیقت بزرگترین شوخی جهان میباشد.
***
حکمت یک انسان را با تجربههایش اندازه نمیگیرند، بلکه با توانائی او برای کسب تجربه.
***
در زندگی دو تراژدی وجود دارد. یکی آن است که آدم نتواند به خواهش قلبیاش جامعه عمل بپوشاند و دیگری این است که به خواهش قلبیاش رسیده باشد.
***
پسانداز وقت مانند پسانداز پول است. باید مواظب ارقام کوچک بود، ارقام بزرگتر میتوانند از خودشان مواظبت کنند.
***
من با کمال میل از خودم نقل قول میکنم، این کار به مکالماتم چاشنی میبخشد.
***
ما با یادآوری دوران گذشته خود خردمند نمیگردیم، بلکه با تقبل کردن وظیفه برای آینده خود.
***
من هنوز در سن نود و دو سالگی در حال آموختنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر