نقل قول و ضرب‌المثل‌هائی از فیودور داستایفسکی.


همه چیز خوب است، همه چیز. این برای همه کسانی خوب است که میدانند همه چیز خوب است. اگر انسانها میدانستند که وضعشان خوب است سپس میتوانست وضعشان خوب باشد. اما تا زمانی که آنها این را نمیدانند وضعشان هم خوب نخواهد بود. این کل اندیشه است، کل مفهوم، مفهوم دیگری اصلاً وجود ندارد.
***
همه چیز خوب است. انسان از این رو ناخرسند است چون نمیداند که خوشبخت است. فقط به این خاطر. این همه چیز است، همه چیز! کسیکه این را درک کند بلافاصله خرسند میگردد، فوری در همان لحظه.
***
از صد خرگوش هرگز اسبی بوجود نمیآید و از صد دلیل مشکوک هرگز یک اثبات جرم.
***
در نزد واقعگرایان ایمان از معجزه برنمیخیزد بلکه معجزه از ایمان میآید.
***
برادران، در برابر گناه انسان وحشت نکنید، انسان را در گناهش هم دوست بدارید، زیرا فقط چنین عشقی میتواند بازتابی از عشق خدا و بالاترین عشق زمینی باشد.
تمام مخلوقات خدا را، کل جهان و همچنین هر دانه شن بر روی زمین را دوست بدارید. هر برگ درخت را، هر پرتو نور خدا را دوست بدارید. به حیوانات عشق بورزید، عاشق گل و گیاه باشید و هر چیز را دوست بدارید. ابتدا وقتی تو هر چیز را دوست بداری اسرار خدا در چیزها برایت فاش میگردند.
***
این تقریباً چیزیست مانند در دین: هرچه وضع یک انسان در زندگی بدتر باشد، یا هرچه یک خلق بیشتر تحت ستم و فقیرتر باشد سپس انسان با لجاجت بیشتری از پاداش در بهشت خواب میبینند، و سپس وقتی صدها هزار روحانی تمام تلاششان را بکنند و در آتش رویاهائی که آنها برای گمانهزنی خود نیازمندند بدمند، به این ترتیب ... من آنها را کاملاً درک میکنم.
***
خنده نیاز به خوب و ساده بودن دارد، اکثر انسانها اما کینهجویانه میخندند.
***
زندگی یک بهشت است و ما همه در بهشتیم، ما فقط نمیخواهیم این را بپذیریم؛ اما اگر مایل به پذیرشش میگشتیم بنابراین میتوانستیم فردا در بهشت باشیم.
***
زندگی درد است، زندگی ترس است، و انسان ناخشنود است. حالا همه چیز درد است و وحشت. حالا انسان زندگی را دوست میدارد زیرا که او درد و وحشت را دوست دارد. حالا زندگی برای ترس و درد داده میشود، و دروغ در این قرار دارد. حالا انسان هنوز آن انسان نگشته است. اما یک انسان تازه بوجود خواهد آمد، یک انسان سعادتمند و مغرور. کسیکه زندگی کردن یا زندگی نکردن برایش کاملاً یکسان شود او انسان تازهای خواهد گشت. کسیکه بر درد و ترس پیروز گردد خودش خدا خواهد بود، اما سپس خدای دیگری وجود نخواهد داشت.
***
این یک معجزه است که چنین فکری ــ فکر ضرورت خدا ــ توانسته به ذهن یک حیوان وحشی و شریری مانند انسان خطور کند. این فکری بسیار مقدس، بسیار مؤثر، بسیار خردمندانه و بسیار پر افتخار برای انسانهاست.
***
اما چنین به نظر میآید که کندی خاص ذهن یک ویژگی ضروری هر مال اندوز جدیای باشد.
***
من هرگز در تمام عمرم به یک آدم بی خدای واقعی برنخوردهام. بجای آن فقط با آدمهای ناآرام دیدار داشته‎‎ام.
***
هرکس فقط مراقب خود است، و جالبتر از همه کسی زندگی میکند که بتواند به بهترین وجه به خود دروغ بگوید.
***
آدم میتواند در یک ایده اشتباه کند اما آدم نمیتواند با قلب اشتباه کند.
***
آدم میتواند خیلی چیزها را ناآگاهانه بداند، به این نحو که آدم آنها را فقط حس میکند، اما نمیداند.
***
بعضی از مردم در خشم خود سختتر از سنگاند، قلبشان اما پر از رویاهای تخمیریست.
***
آدم نباید برای رسیدن به کمال ابتدا بسیاری از چیزها را درک کرده باشد! وقتی ما به سرعت درک میکنیم بنابراین احتمالاً دقیق درک نکردهایم.
***
وقتی آدم عاشق است رنجیده گشتن را مدتی طولانی به خاطر نمیسپرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر