پروژه‌های جهان.

بدیهیست که قبل از آنکه جهان ایجاد گردد باید پروژه بوده باشد.
البته نه فقط یک پروژه. جهانهای مختلف بی شماری در مکانهای مختلف بی شماری وجود داشتند. و چون این کار مهمی بود بنابراین رئیس فرشتهها مأمور تکمیل تک تک جزئیات پروژهها میگردد.
وقت تنگ نبود، زیرا معیار سنجش چرخش زمین هنوز کشف نگشته بود و به این ترتیب خدا فکر کرد که از جهانهای مختلف بهترین را انتخاب کند، تا آن را بعنوان تنها جهان واقعی خلق کند.
مسلماً خدا بهترین جهان را با اولین نگاه شناخت. زیرا هیچ تناقضی، هیچ اصطکاکی، هیچ اختلالی، هیچ دردی، هیچ حماقتی و هیچ چیزی بجز سعادت آبی درخشان و رضایت در آن وجود نداشت؛ و در عین حال هیچ کس نمیدانست که توسط چه چیزی در واقع او راضیست. زیرا آنها همیشه با هم متحد بودند و اصلاً ممکن نبود که کسی بخاطر چیزی عصبانی شود.
خدا میخواست بزرگترین سعادت را برای این جهان به وجود آورد و هنگامی که او به برآورد خرجی که باید میشد نگاه کرد، آه افسوس! کاملترین جهان متأسفانه گرانترین جهان در بین جهانها بود. واقعاً جهان گرانی بود. این جهان در حقیقت محتاج به یارانه دائمی بود، زیرا که باید تمام آرزوها در آن برآورده میگشت. فقط یک شرکت سهامی با مسئولیت نامحدود از عهده این کار برمیآمد، بنابراین این جهان نمیتوانست ساخته شود؛ وگرنه دیگر نمیتوانست جهانی کامل گردد.
بدین سبب جهانهای گران قیمت از همان ابتدا کنار گذاشته شدند، همینطور جهانهای ارزان قیمت، زیرا که آنها جنسهای بنجلی بودند. سپس چند بار انتخاب تنگتر میشود و عاقبت خدا دو جهان را باقی میگذارد و آنها را پروژه <آ> و پروژه <ب> مینامد. آن دو جهان به اندازه طبیعی ساخته میشوند.
حالا آنها باید ابتدا یک بار آزمایش میگشتند.
بنابراین توزیع انرژیها برای وضعیت اولیه زمان صفر تنظیم میگردد. سپس زمان را نخست برای جهان <آ> روشن میکنند. حالا جهان به چرخش میافتد، از نخ جدا شده و در فضا رو به پائین میرود، تماشای آن لذتبخش بود.
حالا خدا پس از گذشت چند دسیلیون سال که برای آزمایش یک جهان زمان زیادی به حساب نمیآید یک نمونهبرداری کوچک انجام میدهد. او دستش را در یکی از سیستمهای جادههای شیری بی شمار فرو میکند، خورشیدی را خارج میسازد، یکی از سیاراتش را برمیدارد و چیزهائی که بر روی آن رشد میکردند و در اطراف میخزیدند را از نزدیک با دقت تماشا میکند. این سیاره تقریباً مانند روی زمین ما دیده میگشت.
خدا میپرسد: "از آنجا خوشتان میآید؟ آیا جهان زیبائی نیست؟"
یک صدا جواب میدهد: "ممنون از جویا شدن خیرخواهانهتان. من الساعه چک میکنم."
"چی؟ چک کنی؟ اما شماها باید بدانید که آیا از جهان خوشتان میآید یا نه؟"
"من میخواهم به تقویم احساس نگاه کنم و ببینم چه جوابی باید بدهم. بله اینجا نوشته شده است: جهان وحشتناکیست."
"منظورت چیست؟"
"من میخواهم در تقویم عقل نگاه کنم. بله: بخاطر مشروعیت مطلق منطق ریاضیای که به پروژه جهان مربوط است، تمام وقایع و تمام احساسات از همان ابتدا تعیین گشتهاند و هر کس میتوانند آنها را هم برای زمان آینده و هم برای زمان گذشته در بایگانی اتوماتیک تکثیر پیدا کند. بنابراین وقتی بخواهم بدانم که چرا من عقیده خود را دارم فقط کافیست که ــ"
"اما چه نفعی میتوانی به این وسیله ببری؟ تو باید خودت تصمیم بگیری ــ"
"من چه نفعی میبرم؟ من باید به تقویم خواستهها نگاه کنم ــ"
"منظورم این است که چرا شماها جهان را وحشتناک مییابید."
"به این دلیل، چون این جهان کاملاً دقیق است و میشود در تقویم واقعیت از همه چیز مطلع گشت. همچنین آنچه را که باید خواست ــ آدم از قبل نمیداند چه میخواهد، اما وقتی آدم به تقویم مراجعه میکند میتواند آن را بداند."
"در عوض شماها در برابر تمام حماقتها محافظت میشوید."
"اما آدم که اصلاً زندگی نمیکند، آدم همیشه فقط در تقویم جستجو میکند؛ و وقتی آدم میبیند که چه پیش خواهد آمد، به این ترتیب اصلاً مایل نیست که آنها را تجربه کند. من حالا برای مثال در تقویم خواستهها میبینم که فردا هنگام جشن شام در نزد رئیسمان یک سخنرانی انجام خواهم داد، اما در تقویم احساسات میبینم که من خودم را مضحکه میسازم و در این وضع رئیسم را هم حتی به طور جدی ناراحت میکنم."
"تو یا نباید به آنجا بروی یا اینکه باید متن سخنرانیات را تغییر دهی."
"این همان چیز وحشتناک است. لازم نیست حتی در تقویم عقل ببینم که آیا میشود این کار را کرد و چگونه! هیچ چیز در این جهان اجازه تغییر خود را نمیدهد! کوچکترین لکه یا ذره گرد و خاک تا ابدیت عمل میکند و یک جائی آویزان میماند."
"اما آدم سخنرانیات را فراموش میکند."
"فراموش! بله، به شرطی که ما یک آستانه هوشیاری میداشتیم! اما اگر هم آدم میتوانست حتی فراموش کند با این حال در نقشههای جهان قرار میگیرد و آدم میتواند آن را کشف کند. نه، نه! همه چیز را درک کردن اما قادر به تغییر هیچ چیز نبودن خیلی بد است. هرچند همه چیز چنین ممتازانه خوب است، اما جهانی که نتوان در آن هیچ چیز را بهتر انجام داد جهان وحشتناکیست!"
سپس خدا سیاره را دوباره سر جایش، خورشید را در سیستمش و جادههای شیری را در مکانهایشان قرار میدهد و زمان را خاموش میکند و جهان از کار میافتد.
او به رئیس فرشتهها که پروژه <آ> را انجام داده بود میگوید: "نه. این بهترین جهان نیست. حالا میخواهیم پروژه <ب> را آزمایش کنیم."
این جهان از نظر ظاهری کاملاً مانند جهان <آ> دیده میگشت، زیرا آن هم با توجه به اصل سیستمهای تو در تو مسکونی سیستم ستارهای ساخته شده بود. فرشته میگذارد که زمان به حرکت بیفتد و دوباره وقتی چند سنتیلیون سال میگذرد خدا یک سیاره را خارج میسازد و موجودات زنده بر روی آن را به دقت تماشا میکند.
خدا میپرسد: "خب، حالتون چطوره؟ از جهان خوشتان میآید؟"
تعداد زیادی صدا در هم فریاد میکشند: "وحشتناک، کاملاً وحشتناک!"
خدا آرامش بخشانه میگوید: "آرام، آرام! یکی پس از دیگری!"
اما این هیچ کمکی نکرد. به این ترتیب همه همزمان شکایت میکردند، تا اینکه خدا شخصی را از میانشان بیرون میکشد. حالا همه چیز ناگهان برای او کاملاً لذتبخش بود و هنگامیکه خدا میپرسد که آیا از جهان خوشش میآید میگوید:
"آه، اینطور کاملاً زیباست! حالا من برای خودم هستم، آنجا آنچه را که آرزو میکنم فوری آماده است. وقتی میخواهم بطور شایستهای کار کنم عضلاتم به تنش میافتند و ذهنم خسته میگردد. من میخواهم استراحت کنم و میگویم که اینجا باید یک خانه کوچک در پارک ساکت بنا شود و یک صندلی راحتی در ایوان باشد، به این ترتیب من فوری آنجا دراز میکشم و سیگار برگ هاوانائیام را میکشم. اینجا جای بسیار خوبیست."
"چرا همه فریاد میکشید: وحشتناک! وحشتناک!"
"بله، آقا، تا وقتیکه یکی از ما برای خودش به تنهائی آرزو میکند بنابراین همه چیز داریم و هیچ چیز نمیتوانند مزاحم شود. اما وقتی ما آنجا بر روی کره مسکونی در یک مکان با هم قرار میگیریم، در این وقت افکار و فانتزیهای زیبا، تمام رویاهای لذتبخش روحم با روح قدرتمند همخانهام برخورد میکنند و به رقابت میافتند. همسایهام اجازه میدهد شش فرزندش در جائیکه من باغ خود را دارم توپ بازی کنند و هر طور که مایلند فریاد بزنند. زیرا وسیلهای برای ممانعت از آنچه دیگری فکر میکند وجود ندارد. تصور کردن کافیست که تا ممکنات را بوجود آورد. به این جهت هیچ چیز در اینجا مطمئن و قطعی نیست! به این خاطر مرحمتی کن و بقیه ساکنین جهان را بردار، تا در جهان زیبایم به من آسیبی نرسد!"
خدا مشکوکانه میگوید "هوم!" و شخص را دوباره در سیستم جهانی در جای قلبی‏اش قرار میدهد و او بار دیگر فوری شروع به شکایت میکند.
خدا میگوید: "پروژه <ب> هم کاملاً درست کار نمیکند" و آن را از کار میاندازد.
دو رئیس فرشتهها تا جائیکه برایشان ممکن بود قیافه تقریباً ناراضیای به خود میگیرند و همزمان پیشنهاد تحویل دادن پروژههای تازهای میکنند.
اما خدا میگوید: "نه، در کار خلقت جهان عجلهای نیست. هیچکدام از دو جهان شما بدرد نمیخوردند. شاید دیرتر چیز بهتری به نظرتان برسد. فعلاً همینطور خوب است."
و با این حرف هر دو مدل جهان را برمیدارد و آنها را در انبار آسمان قرار میدهد.
خدا پس از گذشت چند دسیلیون سال تصادفاً دوباره به آن گوشه نگاه میکند و متوجه میگردد که هر دو جهان از کار انداخته شده مشغول کار کردنند.
او هر دو فرشته را پیش خود میخواند و میپرسد چه کسی به خود اجازه داده زمان را به کار اندازد، طوریکه حالا هر دو جهان آزمایشی در حال کار کردنند.
فرشته مربوط به پروژه <آ> با اندکی ترس میگوید: "من فقط زمان باقی مانده خودم را برداشتم.
فرشته دیگر هم میگوید: "من هم فقط وقتم را برداشتم."
بعد هر دو میگویند: "بله. ما میخواستیم یک بار ببینیم که وقتی هر دو را با هم به کار می‏اندازیم کدامیک بهتر استقامت میکنند."
خدا با مهربانی میگوید: "که اینطور؟ حالا میخواهیم ببینیم که آزمایشتان چه به بار آورده."
و او دوباره به ترکیب سیستم جهان دست میبرد و یکی از ساکنین را خارج میسازد. اینکه او درست باز هم همان موجود دفعه قبل را بیرون میکشد احتیاج به توضیح ندارد.
خدا میپرسد: "خب، حالا وضع شما از چه قرار است؟"
آن موجود که حالا به انسان تبدیل شده بود جواب میدهد: "بسیار عالی."
"این چطور ممکن شده است؟ در جهان <آ> شماها مینالیدید که همه چیزها از قبل تعیین شده است و هیچ چیز نمیتواند تغییر کند، و در جهان <ب> آنها شکایت میکردند که چون به هرچه فکر کنند بلافاصله مهیا میگردد بنابراین هیچ چیز مطمئن و قطعی نیست."
"بله، آقا، ما توازن برقرار ساختیم. ما از هر دو جهان یک جهان ساختیم، جهان خودمان را. ما در حقیقت جامعه ویژهای برای اصلاح جهان ساختهایم."
"چگونه؟"
"خیلی ساده. جهانها در هر صورت مشغول کارند و ما به آن وابستهایم. اما حالا ما از جهان <ب> فانتزی را و از جهان <آ> قانون را برمیداریم و به این ترتیب آن را کامل میسازیم. آنچه را که ما مطلوب تصور میکنیم حقیقتاً انجام هم میدهیم و از چیزهای اجتنابناپذیر استفاده منطقی میکنیم."
"بد نیست! حالا آنطور که من انتظار دارم در حال کنترل جهان هستید. خب، پس مایلید که خودتان جهانتان را خلق کنید، من چنین کاری را تأیید میکنم. و تو چه کسی هستی؟"
"من مهندسم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر