اولین روز عید.

هوای سرد اولین روز عید، رنگ خاکستری آسمان، خلوت بودن خیابانها و ...  دست به دست هم داده و قادر بودند هر جنبندهای را که مایلند به افسردگی وادارند. من در ایستگاه اتوبوس انتظار میکشیدم و به خانم نابینائی میاندیشیدم که باید همراهیش میکردم. میدانستم که افسردگی بالای سرم در پرواز است، بوی افسردگی را میشود حتی از ده متری هم احساس کرد. در این دوره از خدمت آنقدر زیاد نابینایان را همراهی کردهام که تقریباً مانند سگهای هادی نابینایان تقریباً هم حس بویائیام تقویت گشته و هم حس بینائیام، و دقت و هوشیاریام برای به خطر نیفتادن افراد نابینای همراهم چندین برابر شده است.
اتوبوس میرسد و من خرسند از اینکه میتوانم به مدت 51 دقیقه تا رسیدن به خانه خانم <ه> بدون مزاحمت در اتوبوسی خلوت به مراقبه بپردازم سوار میشوم، وسط اتوبوس در کنار پنجره رو به خیابان میایستم و چشمهایم را میبندم. شنیدن موسیقی هنگام مراقبه بیداد میکند.

خانم <ه> هفتاد و هفت ساله است، لاغر، خندان و سریع! به اندازهای سریع که ما مسیری دوازده دقیقهای تا ایستگاه تراموا را به خاطر از دست ندادن قطار در شش دقیقه طی کردیم. در حال رفتن (تقریباً دویدن) من از خانم <ه> پرسیدم: "چند در صد احتمال از دست ندادن قطار را میدهید؟" خانم <ه> مانند دوندههای ماراتن سرش را به سمت من چرخاند، چشمهایش را که نمیدانم چه میبینند به من خیره ساخت و جواب داد: "صد در صد!" و آهنگ صدایش طوری بود که مرا صد در صد مطمئن ساخت ما قطار را از دست نخواهیم داد و مجبور نخواهیم گشت در این هوای سرد صبح زود روز یکشنبه برای رسیدن قطار بعدی بیست دقیقه انتظار بکشیم. و پیشگوئی خانم <ه> به واقعیت پیوست.
خانم <ه> مانند جوان پر انرژی بشاشی تمام مدت میخندید و حرف میزد، و از اینکه توانسته بودیم به قطار برسیم خوشحال بود و به خودش و من افتخار میکرد، خوشحالیش اما به این خاطر نبود که حالا میتواند زودتر به نزد برادرش برسد، بلکه به این خاطر بود که توانسته است به خواستهاش (رسیدن به قطار) دست بابد. و چندین بار در طول راه برایم تکرار کرد: :خواستن توانستن است."

من در راه بازگشت از مأموریت بیاراده با خود زمزمه کردم "خواستن توانستن است" و ناگهان بوی افسردگی جای خود را به بوی گل سنبل داد، من یک سیگاری روشن کردم، بعد از چند پک رنگ خاکستری آسمان محو گشت و حالا قادر بودم هر رنگی را که مایلم برای آسمان انتخاب کنم؛ سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی.
https://www.youtube.com/embed/n6oSeODGmoQ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر