لذت بردن با پول کم.



قول داده بودم برایت بنویسم که چطور میشود با پول اندک لذت خرید.
البته من امیدوارم که تو خواننده نوشتهام به اندازه کافی خردمند باشی و بدانی که روشهائی که من برای رسیدن به این مطلوب به کار می‌بندم فقط و فقط برای من و پرندگانم مناسبند و تقلید از آنها برای تو ابداً صحیح و منطقی نیست و توصیه من به دوستان این است که هر کس باید راههای ممکن برای لذت بردن از زندگی را خود شخصاً پیدا کند.
من تصمیم گرفتهام از فردا، یعنی از اولین روز بازنشستگیامْ برای اولین بار در زندگی پول پسانداز کنم، و به این خاطر همین چند ساعت قبل به مرغان عشقم کلک زده و گفتم که اگر خود را به روزه گرفتن عادت دهند و فقط هنگام سحر چند دانه ارزن بخورند میتوانند بعد از مدتی به تمام آرزوهای خود برسند؛ مثلاً میتوانند اگر مایل باشند انسان یا کلاغی سفید رنگِ درشت اندام و یا شیر و پلنگ شوند! من هم قصد دارم همراه مرغان عشقم روزهای بیشتری را روزه بگیرم تا تأثیر کَلکَم شدیدتر گردد؛ من کمتر آب خواهم نوشید تا گرسنه نشوم، کمتر پیاز خواهم خورد تا تشنه نشوم، کمتر برنج خواهم پخت تا شکمم مانند بشکه نشود! و به خودم هر روز تلقین خواهم کرد که "گرچه نان هنوز ارزان است، اما خوردن زیادش خوب نیست" تا از یادم نرود که عده زیادی از مردم با شکم گرسنه سر بر زمین میگذارند و به خواب میروند، و این روش می‌تواند مانند دوست خوبی به من کمک کند تا گرسنگی را از یاد ببرم. من همچنین تصمیم گرفتهام در مصرف آب و برق هم صرفهجوئی کنم تا مبلغ کمتری حق اشتراک بپردازم. میخواهم در فصل بهار و تابستان دیگر هرگز از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنم و با دوچرخه اینسو و آنسو بروم و دو فصل دیگر سال را در خانه بمانم و جائی نروم و یا اینکه لباس گرم پوشیده و پیاده به سمت مقصد قدم بردارم. من مصرف تنباکو و مخلفاتش را هم به نصف خواهم رساند و از این راه کلی سود خواهم برد!
حالا ممکن است که یکی از شما خوانندگان بیشمارم با تعجب از خود سؤال کند: "خوب تمام این کارها چه ربطی به لذت بردن از زندگی دارد؟!"
البته من منتظر این سؤال بودم! وگرنه باید به خودم می‌گفتم: "منو ببین دارم برای چه کسائی توضیح میدم؟!"
بله، من میخواستم با این مقدمه کوتاه متذکر شوم که برای لذت بردن از زندگیْ داشتن پول اندک یا ثروت فراوان در مقابل دانستن اینکه لذت بردن یعنی چه بی‌اهمیت است. و تو هم خوب میدانی که به تعداد افراد بشر تعاریف مختلف از لذت بردن وجود دارد. بنابراین قبل از برداشتن اولین گام برای لذت بردنِ از زندگی باید دانست که معنای واقعی لذت بردن چیست، وگرنه ممکن است که تمام ابزار مادی در اختیارت باشد و با این وجود نتوانی از زندگی لذت ببری.
من از خوانندگانی که تا اینجای نوشته‌ام هنوز به اصل مطلب پی نبرده‌اند و فکر می‌کنند که دارم چرند میگویم میپرسم: آیا کسی که هر روز نهار و شام چلوکباب میخورد بیشتر از این غذا لذت میبرد یا کسی که یک بار در هفته یا ماه چلوکباب میخورد؟ و آیا مگر همبستر شدن عاشق و معشوق پس از دو سال جدائی لذتبخشتر از  انجام هر روزه این کار نیست؟!
و اما چون موضوع ما خرید لذت با پول اندک بود بنابراین من چلوکباب و لذت بردن از خوردن آن را به عنوان مثال آوردم تا درک مطلب ساده گردد. و چنین تصور می‌کنم که صحت این مثال در بسیاری از انواع مختلف لذت بردن‌ها به راحتی قابل اثبات باشد.
من نمیدانم تو چه بلائی بر سر پول پسانداز کرده‌ات خواهی آورد؛ من اما تصمیم دارم با پولی که از بابت صرفه‌جوئی در مصرف تنباکو و مخلفاتش به دست خواهم آورد یک بار در ماه لاتاری بازی کنم، شاید شانس یکهو از من خوشش آمد و اجازه داد که در این آخر عمری در آغوشش گیرم و برنده دو/سه میلیون یورو شوم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر