نقل قول و ضرب‌المثل‌هائی از نلسون ماندلا.


تمام بخشهای ملت به ساختن کشورمان مشغولند تا از آن یک معجزه بسازند. و این اجازه میدهد که من با امید به خواب روم. من برای یک لحظه هم شک نمیکنم که با یک لبخند بر لب به ابدیت خواهم پیوست.
***
با یک در آغوش گرفتن هم میشود حریف سیاسی را ناتوان از حرکت گرداند.
***
بزرگترین شهرت (شایستگی) در سقوط نکردن نمیباشد، بلکه در این است که هر بار وقتی سقوط میکنیم دوباره برخیزیم.
***
خوبی انسان شعلهایست که قادر به پنهان گشتن است اما توانا به خاموش شدن نمیباشد.
***
یک ذهن سالم و یک قلب سالم همیشه ترکیبیست گیرا.
***
چیزی که در حین مذاکره آموختم این بود: تا وقتی من خودم را تغییر نداده باشم نمیتوانم دیگران را تغییر دهم.
***
نپذیرفتن حقوق انسانیِ یک انسان یعنی بی اعتنائی به انسانیت وی.
***
یکی از مشکلاتی که مرا در زندان عمیقاً به خود مشغول میساخت تصویر نادرستی بود که من ناخواسته در جهان پخش کرده بودم: مردم مرا به عنوان فردی مقدس در نظر می‏گرفتند. اما من مقدس نبودم، حتی اگر هم فرد مقدس را گناهکاری که در پیِ بهبود خود می‌باشد تعریف کنیم.
***
همیشه همه چیز غیرممکن به نظر میرسد، تا اینکه آدم آنها را انجام دهد.
***
تاریکیمان ما را نمیترساند بلکه این نور ما است که باعث وحشتمان میگردد.
***
من با گرسنگی برای آزادی متولد نگشتهام. من آزاد متولد شدهام ــ آزاد به هر نوعی که قادر به شناختش بودم. آزاد برای دویدن بر روی مزارع نزدیک کلبه مادرم، آزاد برای شنا کردن در آب روشن رودی که از میان روستایم جاری بود، آزاد برای سرخ کردن ذرت در زیر ستارهها و سواری کردن بر پشت پهناور بوفالو که یورتمه میرفت. (...) ابتدا هنگامیکه متوجه گشتم آزادی کودکیم فقط یک توهم بوده است و آزادیم را مدتهاست که به سرقت بردهاند شروع به احساس گرسنگی برای آزادی کردم.
***
من بر علیه سلطه سفیدها مبارزه کردم، و من بر علیه سلطه سیاهان جنگیدم. عزیزترین ایدهآلم یک جامعه آزاد دموکراتیک است که در آن همه در هماهنگی و با شانس برابر زندگی کنند. من امیدوارم به اندازه کافی زندگی کنم تا به این نایل گردم. این ایدهآلیست که اگر ضروری گردد آمادهام به خاطرش بمیرم.
***  
من آموختهام که شجاعت فقدان ترس نمیباشد، بلکه پیروزی بر ترس شجاعت است. یک انسان شجاع کسی نیست که احساس ترس نکند، بلکه کسی که بر این ترس پیروز گردد شجاع میباشد.
***
من اینجا در برابر شما بعنوان پیامبر نایستادهام، بلکه به عنوان خدمتکاری فروتن از شما، از خلق. تنها فداکاری خستگی‌ناپذیر و قهرمانانۀ شما حضور مرا امروز در اینجا ممکن ساخته است. به این دلیل من باقی‌ماندۀ عمرم را در دستهای شما قرار میدهم.
***
من کاملاً واضح میدانستم که باید ظالم هم مانند مظلوم آزاد باشد. انسانی که آزادی انسان دیگر را میرباید اسیر نفرت خویش است، او در پشت میلههای پیشداوریها و تنگنظریهایش زندانیست. (...) هنگامیکه من از درهای زندان خارج گشتم این برنامه من بود: آزاد ساختن همزمان ظالم و مظلوم.
***
هیچکس برای متنفر گشتن از انسانی دیگر متولد نمیگردد. انسانها باید متنفر گشتن را بیاموزند و وقتی آنها قادر به آموختن تنفرند بنابراین میتوان به آنها دوست داشتن را هم آموزش داد، زیرا عشق بسیار طبیعیتر از نفرت قلب انسان را درک میکند.
***
و اگر ما نور خود را ظاهر سازیم ناخودآگاه به دیگر انسانها اجازه میدهیم که همین کار را انجام دهند.
***
ناکافی بودنمان عمیقترین وحشت ما نمیباشد. عمیقترین وحشت ما این است که بیش از اندازه قدرتمند باشیم.
***
وقتی تو با انسانی به زبانی صحبت کنی که آن را میفهمد به ذهنش راه مییابی و وقتی با زبان خودش با او صحبت کنی به قلبش.
***
وقتی آدم از کوه مرتفعی صعود کرده باشد درمییابد که هنوز کوههای دیگری برای صعود وجود دارند.
***
اگر ما از وحشتِ خود رهائی یافته باشیم حضورمان به طور خودکار دیگران را رها میسازد.
***
اگر میخواهی پی ببری که آیا خود را تغییر دادهای باید به محلی بازگردی که بی‌تغییر مانده است.
***
ما همه همانطور که کودکان میدرخشند برای درخشیدن تعیین گشتهایم.
***
ما متولد گشتهایم تا شکوه و جلال خدا را که در ماست آشکار سازیم.
***
ما جامعهای خواهیم ساخت که در آن همه مردم آفریقای جنوبی، سیاهان و سفیدها بدون ترس در قلبهایشان و مطمئن از حق کرامت انسانیشان بتوانند سرافراز باشند ــ یک ملت رنگین کمان در صلح با خود و با تمام جهان.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر