خانم (ت).

شباهت عجیب خانم (ت) با رومی اشنایدر باعث حیرت و تحسینم شده بود. آرایش موهایش، رنگ چشمان و شکل بینی و لبهایش کاملاً به آن هنرپیشه زیبا شباهت داشت. به اندازهای این شباهت و حالت معصومانه چهره خانم (ت) مرا مجذوب ساخته بود که ابتدا پس از چند لحظه تازه متوجه شدم خانم (ت) بر روی ویلچر نشسته است.
خانم (ت) هفتاد و پنج ساله است و تا یک سال و نیم پیش که هنوز توانا به رفتن با کمک رولاتور بود در آپارتمانی زندگی میکرده که بیست و سه سال تمام در آن ساکن بود.
آپارتمان فعلی خانم (ت) تمیز و مرتب است و من در دلم به سلیقهاش آفرین گفتم.
خانم (ت) را باید برای ژیمناستیک در آب با اتوبوس و تراموا به استخر معلولین میبردم.
گرمای هوای امروز در ساعت دو بعد از ظهر به سی درجه رسیده بود. وقتی به خیابان وارد شدیم از درخشش چشمان خانم (ت) حدس زدم که هوای آفتابی امروز برعکس بسیاری از مردم دیگر برایش مطلوب است. بنابراین از او پرسیدم آیا مایل است اتوبوس را از برنامه حذف کنیم؟ خانم (ت) بینهایت از این پیشنهاد خوشحال گشت و با صدای ملیحش پاسخ داد: آره، دردسرش کمتره!
تا ایستگاه تراموا بیست دقیقه راه بود، من به علت نگرانی بخاطر سلامتی خانم (ت) از او سؤال کردم آیا گرما و نور خورشید ناراحتش نمیکند و مایل نیست از سمت دیگر خیابان برویم؟
خانم (ت) که سیگارکش قهاریست، اول پاکت سیگارش را از کیف درمیآورد سیگاری روشن میکند و میگوید: بعد از چنین آفتابی آب سرد استخر میچسبه!
پیراهن کارم از تابش داغ خورشید و نیروئی که برای به جلو راندن ویلچر به کار میبردم رودهای باریکی از عرق بر اندامم جاری میساخت و بادی که هر از گاهی آرام و بی حال میوزید پیراهن کار مرطوبم را خنک میکرد و به من برای به پیش راندن ویلچر نیروی تازهای میبخشید.
اتاقکهای رختکن 2 در 3 متری معلولین شامل توالت، دوش و کمد بود و محل کافی برای پارک کردن ویلچر.
از اینکه در سرزمینی زندگی میکنم که در آن برای مسئولان و مردم رفاه افراد معلول مهم است و برای استفاده این قبیل افراد، بخصوص ویلچرنشینان از مواهب اجتماعی و شرکت آنها در زندگی روزمره میکوشند خرسند گشتم و خستگیم کاهش یافت. 
معاشرت با افراد معلول بر رضایت انسان از خویش و از زندگی میافزاید و خدمت به افراد معلول معرفت را افزایش میدهد و خستگی کار خوابی راحت در شب و تیزهوشی به ارمغان میآورد! برای مثال من حالا میدانم که فرق حمل انسان توسط ریکشا در هند و رساندن انسان به مقصد با ویلچر در کشیدن و هل دادن است و بس.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر