فرجام کاندیا.

I
جشن عید پاک که در خانه لامونیکا به همراه تعداد زیادی مهمان برپا گشته بود به اتمام میرسد. سه روز بعد دونا کریستینا لامونیکا سفرههای غذا و نقرهها را میشمرد و هر شیء را با دقت و وسواس تا رسیدن جشنهای بعدی دوباره در طبقات کمد و جعبهها قرار میدهد.
برای این کار مانند همیشه خدمتکار خانه ماریا بیزاسا و رختشو کاندیا مرکاندا که فقط کاندیا نامیده میگشت شرکت داشتند، سبدهای بزرگ تا لب پر شده از پارچههای ظریف کتانی در یک ردیف پشت سر هم بر روی زمین قرار داشتند. در یک سبد کم عمق کارد، قاشق و چنگالهای نقره براق و وسائل دیگر سفره غذا قرار داشتند. وسائل نقره خالص و اندکی زمخت بودند، همانطور که معمولاً وسائل روستائی هستند، و نشان از آن سَبکِ کلیسائی داشتند که مانند تمام وسائل مشابه در خانوادههای ثروتمند روستائی از نسلی به نسل دیگر به ارث میرسند. رایحه قوی لباسهای شسته شده تمام اتاق را پر ساخته بود.
کاندیا رومیزیها، سفرههای غذا و دستمالهای سفره را از سبدها بیرون میکشید و میگذاشت که کتانهای مجلل توسط سینیورا بازدید شوند؛ بعد قطعه به قطعه تحویل ماریا میداد و او آنها را در کمد روی هم مرتب میچید، در حالیکه سینیورا گیاهان معطر در بینشان قرار میداد و شمارهها را در دفتر رختهای شسته شده یادداشت میکرد.
کاندیا یک زن پنجاه ساله بلند قامت استخوانی و خشن بود؛ دستهائی دراز و بخاطر شغل رختشوئی کمری کمی خمیده داشت، و سر شبیه به سر یک پرنده شکاری بر روی گردن یک لاکپشت نشسته بود. ماریا بیزاسا، زنی کمی چاق با چهرهای مانند شیر سفید رنگ و چشمانی بسیار روشن متولد اورتُنا بود. او چیزی هوشیارانه در سخنانش داشت که با حرکات نرم و ملایم همراه بود، مانند کسی که همیشه با خمیر شیرینی، آبمیوه، مربا و شیرینیجات سر و کار دارد. همچنین دونا کریستینا هم در اورتُنا متولد شده و در یک صومعه پرورش یافته بود؛ او دارای اندامی کوچک و تقریباً بی پستان بود. موهایش مایل به قرمز و چهرهاش پوشیده از کک و مک بود، بینیای دراز و چاق داشت و دندانهایش فرسوده بودند، اما چشمهای بسیار زیبا با حالتی پاکدامنانه داشت؛ او به کشیشی در لباس زنانه شبیه بود.
سه زن با جدیت تمام مشغول کار بودند و قسمت بزرگی از بعد از ظهر را به این نحو گذراندند.
هنگامیکه کاندیا یک بار با یک سبد خالی بیرون میرود، دونا کریستینا در وقت شمارش کارد، قاشق و چنگالها متوجه میگردد که یک قاشق نقره کم است.
او کاملاً وحشتزده صدا میزند: ماریا! ماریا! تو هم یک بار بشمار! یک قاشق کم است ... بشمار!
ماریا جواب میدهد: اما چطور؟ خانم این ممکن نیست. بگذارید ببینم.
با این حرف او کارد، قاشق و چنگالها را کنار هم قرار میدهد و با صدای بلند آنها را میشمرد. دونا کریستینا با تکان دادن سر مشغول نگاه کردن بود. نقره طنینی روشن و واضح داشت.
ماریا عاقبت مأیوسانه میگوید: این حقیقت دارد! حالا چه باید کرد؟
خود او از هر سوءظنی مبرا بود، زیرا او در این خانواده پانزده سال تمام امتحان خود را در صداقت و وفاداری داده بود. او پس از ازدواج دونا کریستینا بعنوان بخشی از جهیزیه از اورتُنا آمده و حالا در خانه تحت حمایت خانمش دارای اعتبار خاصی بود. او پر از خرافات مذهبی و به قدیس حامی کلیسایش کورکورانه تسلیم بود، ــ در عین حال بطور نادری مکار بود. خانمش از او حمایت میکرد ــ و با او در برابر هر چیز که به شهر پسکارا و به ویژه آنچه بر ضد مقدسین این شهر مربوط می‏گشت اتحاد بسته بود. در هر فرصتی از محل تولدش صحبت میکرد، ثروتها و زیبائیهای آنجا را، شکوه و جلال کلیساهایش و گنجینههای تومازو مقدس را میستود و از فقر کلیسای سن جتئو که فقط میتوانست یک بازوی کوچک نقرهای به نمایش بگذارد انتقاد میکرد.
دنا کریستینا میگوید:
بیرون را هم خوب نگاه کن.
ماریا اتاق را ترک میکند تا به جستجویش ادامه دهد. او تمام گوشه و کنار آشپزخانه و ایوان را زیر و رو میکند، اما بیهوده، و با دستهای خالی دوباره بازمیگردد.
پیدا نشد! قاشق هیچ کجا نبود! حالا آنها به این سو و آن سو فکر میکنند. در باره حدس و گمانشان روده درازی میکنند و به حافظهشان فشار میآورند. آنها به انتهای حیاط به محل شستن ظرفها میروند تا آخرین جستجویشان را انجام دهند. صدای بلند صحبت کردن آنها موجب جلب توجه همسایهها میگردد و به کنار پنجرههایشان میآیند.
دونا کریستی، چه اتفاقی افتاده است؟ بگید، چه خبر است؟
دونا کریستینا و ماریا با تودهای از کلمات و با سرزندگیای بزرگ آنچه اتفاق افتاده بود را تعریف میکنند.
عیسی! عیسی! بنابراین دزد در خانه شما بود! شایعه سرقت در یک لحظه در محله و تمام پسکارا میپیچد. مردها و زنها، همه سعی میکردند حدس بزنند که دزد چه کسیست. هنگامیکه شایعه تا آخرین خانه سنت آگوستینو  میرسد رشد فوقالعادهای کرده بود: دیگر جریان مربوط به یک قاشق نبود، بلکه کل کارد، قاشق و چنگالهای خانه لامونیکا سرقت شده بود.
هوا بسیار عالی بود؛ بر روی بالکنها گلهای رز شروع به شکوفه دادن کرده بودند، و در یک قفس دو قناری آواز میخواندند. زنهای همسایه در این هوای خوب و خوشبو به کنار پنجرهها میآمدند. سرهایشان از میان گلدانهای ریحان ظاهر میگشت، و گپهای سرزندهشان حتی برای گربههای روی شیروانی هم لذتبخش بود.
دونا کریستینا در حالیکه دستهایش با همدیگر کشتی میگرفتند میگوید: چه کسی میتواند فقط این کار را انجام داده باشد؟
دونا ایزابلا زرتاله که بخاطر شباهت حرکات انعطافپذیر و سریعش با راسو به این نام خوانده میگشت با صدای تیزش  میپرسد:
دونا کریستی، مگر چه کسی پیش شما بود؟ اینطور به نظرم رسید که انگار من کاندیا را در حال عبور از اینجا دیدم ... ...
دونا فلیچیتا مارگاسانتا که بخاطر وراجی کردنش کلاغ نامیده میگشت میگوید: آههههه! و
افراد دیگر شایعهپرداز تکرار میکنند: آههه.
و به این فکر نکردید؟
و هیچ چیزی متوجه نشدید؟
و شماها نمیدونید که کاندیا چه است؟
ما میتونیم به شماها بگوئیم که او چه کسی است!
یقیناً!
ما میتونیم براتون خیلی چیزها از این آدم تعریف کنیم!
رختشوئیاش خوب است، در این مورد هیچ چیز نمیشود گفت!
بهترین رختشو در تمام شهر پسکاراست، این را باید قبول کرد. اما دست به دزدی میزند ... آیا این را نمیدانستید، مادر تعمیدی؟
یک بار دو سفره بزرگ من ناپدید شدند!
از من یک رومیزی.
از من یک پیراهن.
از من سه جفت جوراب.
از من یک زیرپوش کاملاً نو.
از من دو روبالشی.
من اصلاً هیچ کدام از گمشدهها را دوباره به دست نیاوردم.
از من هم چیزی دزدیده شده.
از من هم.
من اما او را بیرون نکردم، چه کسی را باید برای رختشوئی آورد؟ شاید سیلوسترا را؟
آنجلآنتونیا، این زن کولی را؟
یکی بدتر از دیگری!
آدم باید صبور باشد.
اما فقط یک قاشق! نه، چه چیزها!
این بیش از حد است!
فقط بجنبید دونا کریستی، شما اجازه ندارید خیلی راحت از آن بگذرید!
ماریا بیزاسا گرچه صلحطلب و ملایم به چشم میآمد اما هیچ فرصتی را از دست نمیداد تا بقیه خدمتکاران خانه را متهم کند و آنها را در نور بدی بنشاند: دونا ایزابه، راحت از آن نگذرید یعنی چه! ما خواهیم دید، بگذارید فقط کارمون را انجام بدیم!
گزافهگوئی کردن در کنار پنجرهها و در بالکنها نمیخواست به پایان برسد. اتهامات بر علیه کاندیا دهان به دهان میچرخید و در تمام محل پخش گشت.
II
هنگامیکه کاندیا در صبح روز بعد دستهایش را تا آرنج در آب کفآلود رختشوئی فرو کرده بود، مأمور پلیس بیاجو پشه که مردم او را سرجوخه کوچک مینامیدند در آستانه درب ظاهر میگردد و به رختشو میگوید:
تو باید فوری به شهرداری پبش آقای شهردار بیائی.
کاندیا با پیشانی در هم کشیده، بدون آنکه دست از کار بکشد پاسخ میدهد: شما چی میگید؟
چون کاندیا نمیتوانست دلیل این درخواست را برای خود توضیح دهد بنابراین مانند اسب کلهشقی که از سایهای به وحشت افتاده باشد از جا بلند میشود و با خشونت ادامه میدهد: من؟ و به چه خاطر؟
سرجوخه کوچک پاسخ میدهد: من دلیلش را نمیدانم. به من فقط دستور داده شده است.
چه دستوری؟
زن لجوج دست از پرسیدن نمیکشید. او نمیتوانست دلیل این کار را برای خود توضیح دهد.
شهردار مرا میخواهد؟ و به چه خاطر؟ من نمیخوام بیام! مگه چه کار کردم؟
سرجوخه کوچک صبرش تمام میشود و میگوید:
آه، تو نمیخوای بیای؟ پس صبر کن!
او دست بر روی قبضه شمشیر کهنهاش میگذارد و در حالیکه زیر لب غر غر میکرد میرود. ــ
این گفتگو اما شاهدانی داشت؛ برخی از ساکنین آن خیابان کوچک به کنار درب خانهها آمدند و به کاندیا که دوباره به شستن رختها مشغول شده بود با کنجکاوی نگاه میکردند. و چون همه از داستان قاشق نقرهای خبر داشتند در دل میخندیدند و جملاتی که اشاره به این موضوع داشت و کادیا از آنها چیزی نمیفهمید به هم میگفتند. اما وقتی خنده و اشارات طعنهآمیز را میشنود احساس ناخوشایند یک اضطراب او را در بر میگیرد. و هنگامیکه او سرجوخه کوچک را در مشایعت یک مأمور دیگر پلیس در حال آمدن میبیند اضطرابش شدیدتر میگردد.
سرجوخه کوچک با خشونت میگوید: حرکت. کاندیا در سکوت دستهایش را خشک میکند و با آنها میرود. مردم در پیاتزا متوقف میشوند. دشمن او رزا پانارا از آستانه درب یک بقالی با خنده تمسخرآمیزی پشت سر کاندیا داد میزند:
فقط خودتو آماده کن!
رختشو بخاطر وحشتی که در آن قرار داشت نمیتوانست دلیل تمسخر را درک کند و نمیدانست در جواب دشمنش چه باید بگوید.
در مقابل شهرداری یک گروه از مردم کنجکاو ایستاده بودند تا کاندیا را در حال گذشتن از آنجا ببینند. کاندیا خشمگین از پلهها بالا میرود و از نفس افتاده در برابر شهردار میایستد و میپرسد:
از من چه میخواهید؟
دون سیلویو، یک مرد صلحدوست، در لحظه اول از صدای جیغ مانند رختشو احساس نارضایتی میکند، نگاهی شهردارانه به او میاندازد و میگوید:
بشین دخترم!
کاندیا اما ایستاده باقی میماند. خشم بینی عقابیاش را سرخ میکند، و بر روی گونههایش لرزش عجیب و غریبی میافتد.
خب، دون سیلویو!
آیا شما دیروز نزد دونا کریستینا لامونیکا رختها را جمعآوری کردید؟
بله، چه شده است، موضوع چه است، چیزی کم است؟ ما همه را شمردیم، قطعه به قطعه ... هیچ چیز کم نبود. خوب حالا چه میخواهید؟
دخترم، یک لحظه آرام بگیر! در اتاق کارد، قاشق و چنگالها بودند ...
حالا کاندیا جریان را حدس میزند و مانند یک پرنده شکاری آماده حمله میشود. لبهای نازکش میلرزیدند.
کارد، قاشق و چنگالها در اتاق بودند، و دونا کریستینا متوجه شده است که یک قاشق کم شده است. میفهمی دخترم؟ آیا شما آن را ــ اشتباهاً ــ برداشتهاید؟
کاندیا بخاطر این اتهام غیرمنتظره مانند ملخی میپرد. او هیچ چیز را برنداشته بود. مطمئناً هیچ چیز:
آه، من؟ آه، من؟ این را چه کسی میگوید؟ چه کسی این را دیده است؟ غافلگیری عجیب و غریبیست، دون سیلویو! من از شما تعجب میکنم! من باید دزدیده باشم؟ من؟ من؟
خشمش مرزی نمیشناخت. او از اتهام ناعادلانه چنان زیاد صدمه دیده بود که احتمالاً نمیتوانست انجام عملی که او را به آن متهم میساختند را احساس کند.
دون سیلویو که برای احتیاط تا حد امکان خود را بر روی صندلی بزرگ عقب کشیده بود حرف او را قطع میکند: بنابراین، شما آن را برنداشهاید؟
دوباره زن فریاد میکشد و دستهای درازش را مانند دو عصا در هوا تکان میدهد: چه غافلگیری قشنگی.
بسیار خوب، بروید. بعد همه چیز معلوم خواهد شد.
کاندیا بدون خداحافظی با عجله بیرون میرود و به سمت درب خروجی میدود. او از شدت عصبانیت رنگش کاملاً سبز شده بود. وقتی پایش را به خیابان میگذارد فوری از رفتار مردم متوجه میگردد که افکار عمومی بر علیه اوست و کسی به بیگناهی او باور ندارد. با این وجود با صدای بلند به بیگناه بودن خود پافشاری میکرد. مردم به او خندیدند و پراکنده گشتند. او با عصبامیت به خانه بازمیگردد، کاملاً مردد و ناامید بود و گریان بر آستانه درب خانه مینشیند.
دون دوناتو براندیمارته که در همسایگی او زندگی میکرد تمسخرآمیز میگوید: فقط محکم شروع به گریه کن، چون حالا مردم از اینجا در حال عبور کردنند!
رختهای خیسخورده انتظار او را میکشیدند، و عاقبت او خود را آرام میسازد. او آستینهایش را بالا میزند و دوباره به سر کارش میرود. در حین کار کردن به چیز دیگری بجز به بیگناهیش فکر نمیکرد، برای دفاع از خود دلایل بسیاری جستجو کرد و ذهن هوشمندش را به کار واداشت تا دلیلی برای اثبات بیگناهیش بیابد. تمام ایدههای مبتکرانه به ذهنش میرسیدند، تمام مصلحتهای متداولی که قصد داشت با آنها در برابر کسانیکه بیگناهیش را باور نمیکردند بایستد.
وقتی رختشوئیش را به پایان میرساند از خانه خارج میشود؛ ابتدا میخواست پیش دونا کریستینا برود.
دونا کریستینا به او اجازه دیدار نمیدهد. ماریا بیزاسا کلمات زیاد او را با تکان دادن سر گوش میکند و بدون آنکه هیچ جوابی بدهد خود را با وقار تمام دور میسازد.
در این وقت کاندیا نزد تمام مشتریانش میرود. او همه جا جریان را تعریف میکرد و اطمینان میداد که او این کار را نکرده است، در حالیکه همیشه دلایل پر کلمه تازهای مطرح میکرد، و وقتی حرفش را باور نمیکردند و مشکوک باقی میماندند دچار هیجان و ناامیدی میگشت. اما همه چیز بیهوده بود. هنگامیکه او متوجه این موضوع گشت افسردگی عمیقی او را در بر گرفت.
باید چه میکرد؟ چه باید میگفت؟
III
در این میان دونا کریستینا میگذارد چینیلیا پیشش بیاید، یک زن از پائینترین طبقه که با مؤفقیت انواع مختلف هنر جادوگری انجام میداد. چینیلیا با روشهای مختلفی مؤفق شده بود وسائل دزدی شده را دوباره با جادو پیدا کند. مردم پشت سرش میگفتند که او با دزدها توافقی مخفیانه دارد.
دونا کریستینا به او میگوید: قاشق را دوباره برام بیار و من به تو پاداش خوبی میدم.
چینیلیا پاسخ میدهد:
باشه. من فقط بیست و چهار ساعت وقت لازم دارم.
و او بعد از به پایان رسیدن بیست و چهار ساعت پاسخ را میآورد: قاشق در حیاط نزدیک چاه آب چال شده است.
دونا کریستینا و ماریا به حیاط میروند و با حیرت فراوان در محل نشان داده شده قاشق را پیدا میکنند.
این خبر به سرعت باد در تمام پسکارا پخش می‌گردد.
حالا کاندیا مرکاندا فاتحانه در خیابانها راه میرفت. به نظر میرسید که رشد کرده باشد، سرش را اینچنین بالا نگاه داشته بود. لبخند زنان به چشمان همه نگاه میکرد، طوریکه بخواهد بگوید:
حالا، دیدید؟ دیدید راست میگفتم؟
مردمی که کنار درب خانههایشان ایستاده بودند با دیدن او سرهایشان را به هم نزدیک میساختند و سپس با صدای بلند شروع به خندیدن میکردند. فیلیپو لا سلوی که در این هنگام در کافه آنجلادِا یک گیلاس لیکور مینوشید کاندیا را مخاطب قرار میدهد:
کاندیا! یک گیلاس از این لیکور؟ زن که با یک گیلاس لیکور آتشین مخالف نبود با زبانش ایجاد صدای بلندی میکند.
فیلیپو لا سلوی اضافه میکند:
تو شایسته یک استکان لیکور هستی، در این باره هیچ چیز نمیشود گفت!
دستهای از مردم پرسهزن در جلوی کافه جمع شده بودند. حالت چهرهشان نشاط نیشداری نشان میداد.
در حالیکه کاندیا لیکور مینوشید، فیلیپو لا سلوی مردم مبهوت را مخاطب قرار میدهد.
کار رو خوب انجام داد! مگه نه؟ ــ روباه پیر! ــ ــ ــ و خودمانی به شانه رختشو میزند.
همه میخندند.
مانیازاوه، یک مرد قوزدار کوچک که علاوه بر این کودن بود و لکنت زبان هم داشت، انگشت اشاره دست راستش را کنار انگشت اشاره دست چپش به شیوه کاملاً چشمگیری قرار میدهد و با زبان کُندش میگوید: کا .. کا .. ا .. کاندیا ... ... چ .. چینیلیا.
و با حالتی حقهبازانه در حین لکنت با نگاه قابل فهم میسازد که کاندیا و چینیلیا دوستان خوبی برای همدیگر هستند.
ــ همه کسانی که این را میدیدند میخواستند از لذت منفجر شوند. کاندیا برای یک لحظه با در دست داشتن گیلاس لال میشود. ــ سپس، به ناگهان متوجه میگردد. ــ مردم بیگناهی او باور نکردهاند. مردم او را متهم میکردند که قاشق نقرهای را مخفیانه با همدستی زن جادوگر دوباره بازگردانده است تا مشکلات بیشتری برایش به بار نیاید.
حالا او دچار خشم کوری میگردد. او کلمهای نمییابد، خود را بر روی ضعیفترین فرد یعنی مرد قوزدار کوچک میاندازد، میگذارد رگباری از مشت بر او باریده شود و صورت او را میخراشد. مردم با دیدن این نزاع با شادی بیرحمانه و خندههای بلند به دور آنها دایرهای تشکیل میدهند، مانند جنگ حیوانات، و تلاش میکردند آنها را با تشویق و تحسین جریتر سازند.
مانیازاوه از فوران غیر منتظره خشم گیج بود و تلاش میکرد با جهشهای شبیه به میمون فرار کند، اما مشتهای خشن رختشو او را رها نمیساختند. مانند یک سنگ در تیرکمان او را با سرعت رو به افزایش در دایرهای میچرخاند، تا اینکه مانیازاوه با سر محکم به زمین سقوط میکند.
چند نفر برای بلند کردنش به سمت او میپرند. کاندیا با مشایعت غرغر جمعیت خود را دور میسازد. او به خانه میرود و درب را بر روی خود قفل میکند. هق هق کنان خود را روی تخت میاندازد و در غم و اندوه خود انگشت دستش را گاز میگیرد.
این اتهام جدید او را عمیقتر از اتهام اول رنجانده بود، بیشتر به این خاطر زیرا او در موقعیتی بود که میتوانست این کار را انجام داده باشد. چطور میتوانست این سوءظن را از خودش دور سازد؟ چطور میتوانست نور را به حقیقت بتاباند؟
وقتی به آن فکر میکرد که تمام شرایط بر علیه او هستند و برایش تقریباً غیرممکن میسازند بیگناهیش را به اثبات رساند به معنای واقعی مردد میگشت. حیاط خانه دونا کریستینا به راحتی قابل دسترس بود، یک درب قفل نگشته به اولین پاگرد پلههای بزرگ منتهی میگشت. برای حمل زباله یا به دلایل دیگر در هر زمان تعداد زیادی آدم از این درب بدون ممانعت داخل و خارج میگشتند. بنابراین او نمیتوانست دهان شاکیان خود را ببیند، وقتیکه میگفتند: من چطور میتونستم داخل حیاط شوم؟ برای انجام چنین کاری راههای زیاد و ساده در دسترس وجود داشت، و از قضا افکار مردم هم بر آن تکیه داشت.
کاندیا تمام هوشیاریش را به کار میاندازد، سه، چهار پنج مورد را تصور میکند که همگی باید توضیح میدادند چگونه قاشق در گودالی در حیاط قرار داده شده است. به تمام انواع شگردها و دلایل ظاهری پناه میبرد و با مهارت و چابکی قابل توجه و پشتکار مرتب به امکانات تازه فکر میکند. بعد شروع میکند به مغازهها برود تا مردم را از شک و تردیدشان خارج سازد. مردم استدلالهای پیچیده بیگناهیش را گوش میدادند و از آن لذت میبردند. عاقبت آنها میگفتند:
درست است! درست است! اما با چنان حالتی میگفتند که کاندیا مانند نابود گشتهای آنجا میایستاد. ــ بنابراین تمام تلاشهایش بیهوده بودند! هیچکس به بیگناهیش باور نداشت! هیچکس! هیچکس! او تمام شبها را با فکر کردن برای یافتن دلیل تازهای میگذراند، همیشه به دنبال یافتن راه چاره تازه برای پیروز شدن بر موانع بود. توسط این تلاش مداوم نیروی ذهنش به تدریج کاهش مییابد، او نمیتوانست دیگر بجز قاشق به چیز دیگری فکر کند، و او تقریباً درک برای کارهای عادی روزمره را از دست میدهد. به تدریج در مغز این زن بیچاره یک شیدائی حقیقی خود را مینشاند که توسط آزار و عذاب دادن مردم هر روز رشد میکرد.
او کارش را نادیده میگیرد و به این ترتیب به فقر و بدبختی دچار میگردد. رختها را بد میشست، آنها را گم یا پاره میکرد. وقتی به زیر پل آهنی رودخانه، جائیکه رختشورهای دیگر مشغول کار بودند میرفت اغلب چنین اتفاق میافتاد که یک قطعه رخت از دستش لیز میخورد و توسط جریان آب برای همیشه از آنجا برده میگشت. بدون آنکه هرگز خسته شود دائماً از همان موضوع صحبت میکرد. رختشوها برای اینکه مجبور به شنیدن حرفهایش نشوند با ابیاتی همقافیه با قاشق نقرهای شروع به آواز خواندن میکردند و او را عصبانی میساختند. سپس او فریاد میکشید و مانند دیوانهها رفتار میکرد.
دیگر هیچکس به او رخت برای شستن نمیداد. مشتریهایش از ترحم به او غذا میبخشیدند. عاقبت او به گدائی عادت میکند. با لباسی کاملاً پاره، خمیده و خراب از خیابان میگذشت و پسران گدا به دنبالش داد میزدند:
خاله کاندیا، برامون داستان قاشق نقرهای رو تعریف کن، ما از جریان بیخبریم!
گاهی اوقات مردم ناشناسی را که در حال عبور بودند نگاه میداشت تا برایشان جریان را تعریف کند و بر بیگناهیش اطمینان دهد. جوانان او را پیش خود میخواندند و میگذاشتند برای یک سولدو داستان را سه چهار بار تعریف کند، به ادعاهایش اعتراض میکردند، میگذاشتند صحبتش را به پایان برساند تا عاقبت هنگام آخرین کلمات او را با توهین کردن بیازارند و با تکان دادن سر به رفتن ادامه دهند. او به دیگر زنان گدا میپیوندد و با آنها نزاع میکند همیشه، همیشه، بدون خستگی، بدون توقف. به یکی از آنها علاقه مخصوصی داشت؛ زن گوشش سنگین بود، جذام داشت و یک پایش میلنگید.
او در زمستان سال 1874 بیمار میشود. زن جذامی از او پرستاری میکرد. دونا کریستینا برایش قطره تقویت قلب و یک منقل میفرستد تا بتواند خودش را گرم کند.
بیمار در بستری از کاه در حالت جنون فقط از قاشق نقرهای صحبت میکرد؛ او بر روی آرنج دستش تکیه میداد و تلاش میکرد توضیحاتش را با ایماء و اشاره همراه کند. زن جذامی دستهایش را میگرفت و آنها را دوباره مهربانانه روی بستر قرار میداد.
کاندیا حتی هنگام احتضار، در حالیکه بر چشمهای کاملاً بازش طوری پرده کشیده میگشت که انگار آبی گلآلود از درون چشمانش در حال صعود کردن است یک بار دیگر با لکنت میگوید:
من نبودم، آقا ... ببینید ــ ــ ــ ــ زیرا که ــ ــ ــ قاشق ــ ــ ــ.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر