طماع.


مقلد 
یکی از بیماری‌های این دوست دیوانۀ من که از کودکی به آن مبتلا گردید تقلید از دیگران و خود را در نقش آنها دیدن است. او بعد از خواندن شاهنامه خود را مانند رستم شکست‌ناپذیر احساس می‌کند، بعد از خواندن سعدی خود را در نقشِ فردِ درویشی می‌بیند که تمام خصائل حیوانی را از خود دور ساخته و منتظر است تا ملائک برایش دو بال برای پرواز هدیه آورند، و بعد از دیدن فیلمی از برولس لی فوری مشغول شلنگ تخته انداختن می‌شود تا نشان دهد که از بروس لی چیزی کمتر ندارد، و بعد از دیدن مسابقات فوتبال از تلویزیون توپی را از گوشه اتاق برمی‌دارد و روپائی می‌زند و با صدای بلند تعداد روپائی‌ها را می‌شمرد؛ به عدد نُه که می‌رسد می‌‌گوید نود و بعد از نود و نُه می‌گوید هزار و به این ترتیب در ذهن خود رکورد میلیونیِ فوتبالیستِ محبوبش را می‌شکند و جالبتر اینکه سخت به این رکوردشکنی خود باور هم دارد. 
***
حیوان اهلی و حیوان وحشی 
حیوان اهلی حیوانی است که به انسان اعتماد می‌کند و برخی از آنها با این کار جواز مرگ خود را صادر کرده و با پای خود به قتلگاه می‌روند. اما حیوان وحشی حیوانیست که برای کشته نشدن بدست انسان از او گریزان است و خود را از چشمش مخفی می‌سازد. 
***
روز و شب 
سحر از راه می‌رسد،
فوتی به شعلۀ شمعِ قلبم می‌کند و آهسته می‌گوید:
هوا روشن شده است، حالا می‌توانی تا فرا رسیدن تاریکیِ شب آرام بخواب روی.
*** 
طماع 
پند نگرفتن از ضرب‌المثلِ "هرکه بامش بیش برفش بیشتر" انسانِ طمعکارِ برج ساز را به پند گیری از ضرب‌المثلِ "هرکه بامش بیش سیمانش کمتر" رهنمون خواهد ساخت.
*** 
غدۀ بزاقیِ زیرآرواره‌ایِ سمتِ راستم دچار اختلال شده و گاهی به اندازۀ یک بادام باد می‌کند. وقتی برای اولین بار متوجه این موضوع شدم به خودم گفتم: "ای پسر بدشانس، بالاخره آن شد که نمی‌خواستی. کرونا کم نبود حالا ایدز هم بدنبالش آمده". اما بعد از لحظه‌ای اندیشیدن پی به اشتباهم در تشخیص این بیماری بردم. دلیل این واکنشِ غدۀ بزاقی چموشم نمی‌توانست بیماری ایدز باشد، زیرا سالیان درازی می‌گذرد که من به هیچ روی با فردی که به این بیماری مبتلاست برخوردی نداشته‌ام. اما نیروی تخیلم دلش می‌خواست به هر ترتیبی شده من را قانع سازد که اشتباه نکرده‌ام و متورم شدن غدۀ بزاقی نشانۀ بیماریِ ایدز است، و برای اثبات ادعایش خیلی جدی از من پرسید: "مرد حسابی، برخورد نداشتن با فرد مبتلا به ایدز هم شد دلیل، مگه مریم مقدس بدون دخالتِ جنس مذکر صاحب فرزند نشد؟!"

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر