زمانۀ شگفت‌انگیز.


زمانۀ ما واقعاً زمانۀ شگفت‌انگیزیست، یک زمانۀ عجول که در حال گذر از سرِ بی‌حوصلگی نه به ویترین مغازه‌ها نیم نگاهی می‌اندازد، نه صدای آواز پرندگان برایش جالب است، نه تابش خورشید در صبح سرد زمستان باعث خرسندیش می‌گردد و نه سایه درختی در گرمای ظهر تابستان وی را به وجد می‌آورد وبه استراحت کردن وامیدارد.
من اما برعکسِ این زمانۀ عجیب و عجول از تمام این چیزها خوشم می‌آید. من حتی گاهی ساعت‌ها با مانکن‌های پشت ویترین مغازه‌ها صحبت می‌کنم و هنگام خداحافظیْ برای دیدار بعدی با آنها قرار ملاقات می‌گذارم، و اگر صبح‌ها صدای پرندگان به گوشم نرسد فکر می‌کنم که هنوز در خوابم.
من هر بار به یاد عجول بودن زمانه می‌افتم بی‌اراده با خود زمزمه می‌کنم: "عجله کار شیطان است". البته من نه شیطان را می‌شناسم و نه می‌دانم که شغلش چیست و کجا می‌زید. اما اگر روزی تصادفاً با او آشنا شوم و پی به علتِ عجول بودنش ببرمْ شاید بتوانم عجول بودنِ زمانه را هم درک کرده و از تعجبم کم گردد.

***
من هنوز هم معتقدم که انسان با محافظت از کودکِ درونش توانا به مواجه گشتن با مشکلات زندگی در هر زمانه‌ای خواهد بود و نباید فراموش کرد که یکی از بهترین اندرزهای سالخوردگان "دِلت جوان" می‌باشد.
از این رو باید نوعِ معاشرت با کودک درونِ خویش را آموخت تا بتوان او را با روشی مطلوب از بزرگ گشتن برحذر داشت.
***
چهارزانو بی‌حرکت نشستن و گذاشتنِ کف دست‌ها بر زانو و بستن چشم‌ها یا دراز کشیدن بر پشت و قرار دادن دست‌ها در زیر سر و خیره گشتن به سقف اتاق یا به آسمانْ یکی از نشانه‌های حالتِ هایبرنیت مغز می‌باشد. در این حالت نیروی دفاعی بدن در حال استراحت خود را قوی می‌سازد و سایر اعضای بدن در کمال خشنودی تشویقش می‌کنند و برایش از صمیم قلب هورا می‌کشند.
***
جنگ یکی از خصائل باقی‌ماندۀ حیوانی در انسان و مانع رشد وی به مراتب والاتر است.
جنگ ضعیف کنندۀ خصائل نیک انسانیست.
لطمه زدن به طبیعت توسطِ توپ و تانک و تفنگ را اعلام جنگ به خدا می‌نامند.
https://www.youtube.com/embed/9paLU5RDxQs?start_radio

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر