خروس درون سبد.

اینکه حضورش در شهر کوچک هیاهو بر پا خواهد ساخت را البته هانس اشتامفل فکر کرده بود. اما نمیتوانست تصورش را بکند که به چه جار و جنجالی منجر میشود.
هانس اشتامفل در شهر کوچک هرگز دارای اهمیت مهمی نبود. مردم میدانستند که او همه چیزش را، آنچه که او آموخته و آنچه که او بود را به پدرخواندهاش، داروساز محترم ایگناتس مارسونر مدیون بود. او بعنوان چرخ پنجم گاری در خانه او رشد کرده بود. نیمه مستخدم و نیمه خویشاوند.
داروساز در این مورد که هانس در کدام درجه از خویشاوندی نسبت به او ایستاده است هرگز سخنی بر زبان نیاورد. وقتی از آقای مارسونر در این باره سؤال میگشت، او نیمه مهربان، نیمه عصبانی دست تکان میداد و با لحن بسیار شیک میگفت: "یک پیازچه از سوپ صدم! من خودم هم نمیدانم که چطور به این خویشاوندی رسیدهام."
تأکید شدید بر <او> تحقیر غیر قابل توصیفی را از دهان آقای مارسونر خارج میساخت. و این باعث شده  بود که مردم در آن شهر کوچک عادت کرده بودند با نوعی شفقت و شکیبائی با هانس اشتامفل رفتار کنند.
هانس اشتامفل، که معمولاً او را به این نام میخواندند، ظاهرش هم اصلاً جذاب یا با شهامت نبود. یک جوان خجالتی با موی بور روشن که مانند دختران جوان فوری سرخ میگشت و سپس از شرمندگی زبانش به لکنت میافتاد.
او در داروخانه پدرخوانده خود یک نوع کارمند لابراتوار بود. پسرها او را بی سر و صدا مسخره میکردند، دخترها اما همیشه آن اندازه بلند که او میتوانست کلمات مسخره آمیز را واضح بشنود. به این خاطر او مشوشتر میگشت، نیمی از روی شرم و نیم دیگر بخاطر خشم. اما او نمیداست که چگونه باید از خود دفاع کند. او فقط درمانده به مسخره کنندگان مینگریست و در حال انجام دادن سفارش آنها بسیار ناشیانه رفتار میکرد.
سپس دخترها رفتار او را چنان سرگرم کننده مییافتند که به زحمت قادر به پنهان نگاه داشتن خنده خود میگشتند. و قبل از آنکه پنجره شیشهای کوتاه داروخانه پشت سرشان بسته شود یک خنده شاد آمیخته به تمسخر و اغلب پایان نیافتنی آغاز میگشت. دختران جوان اغلب فقط بخاطر تفریح به داروخانه مراجعه میکردند.
این معمولاً شبها رخ میداد، هنگامیکه روشنائی نور از داروخانه خیره کننده به خیابان میافتاد. دخترها بازو در بازو در حال شوخی و خنده قبل از گذشتن از آنجا ابتدا پس از انجام عملیات اکتشافی دزدکی به داخل داروخانه نگاه میکردند، در حالیکه هانس اشتامفل مو بور خجالتی در پشت شیشه ایستاده بود.
هانس به خوبی میدانست که همه او را دست میاندازند، و این اغلب او را به تلخی اندوهگین میساخت. او میدانست که هیچ چیز نیست و هیچ اهمیتی ندارد، نه در خانه ناپدریاش و نه در شهر کوچک.
ایگناتس مارسونر داروساز خودش دارای دو پسر و دو دختر بود. پسرها در شهر دیگری مشغول تحصیلات دانشگاهی بودند، و وقتی یک بار به شهر کوچک میآمدند و محل کسب و کار پدر را با حضور خود مفتخر میساختند، سپس رفتار جماعت دختران جوان در خیابان و مقابل درب مغازه فوراً بسیار متمدنانهتر میگشت. زیرا که آنها هر دو پسر ایگناتس داروساز را بعنوان کاندیدای جدی ازدواج در نظر میگرفتند. طعنه زدن به آنها و تمسخر کردنشان مجاز نبود. آنها میتواستند از این کار برنجند.
هانس اشتامفل هنوز جوانتر از آن بود که قادر باشد خود را با یکی از فلسفهها تسلی بخشد. او جهان را نمیشناخت، و او زندگی را هم نمیشناخت. تمام جهان او امپراطوری کوچک داروخانه ایگناتس مارسونر بود.
در ضمن این خانه داروساز یک قطعه جهان دلربا و جذاب بود. در خیابان اصلی شهر کوچک کوهستانی و قدیمی در کنار برج بلند و تقریباً کج شهر که با طنینی آهنین ساعات را اعلام میکرد قرار داشت. و یک درگاه ورودی قوسی شکل خیابان و شهر را به دو نیمه تقسیم میکرد.
منظره این شهر مانند باقیماندهای از قرون وسطی دیده می‏گشت. خانهها در کنار هم قرار گرفته بودند، هر کدام با پنجرههای جلو آمده و شیروانی، هر یک متفاوت از دیگری اما یکسان در ساخت و ساز و نصب. بعضی از دربهای ورودی ساخته گشته از چوب سنگین بلوط  هنوز هم با قفلهای هنری تزئین شده بودند. ناقوس برج با کنگرهاش محله جنوب را به خاطر میآورد، و مغازههای کوچکِ خیابان مخلوطی از شمال و جنوب را به نمایش میگذاشتند.
بعضی از این مغازهها تنگ و کم ارتفاع بودند و تابلوها و نامهای عجیب و غریبی داشتند. تابلوهای آهنی و قدیمی مغازهها نیمه زنگزده بالای درب ورودی به سمت زمین آویزان بودند. از طرف دیگر بعضی از مغازهها روشن و نورانی بودند و رنگآمیزی مدرنشان تناسبی با منظره قدیمی خیابان نداشت.
سنگفرش خیابان اصلیِ پهناور ولی کوتاه از سنگهای مربع شکل کوچک بود. صدای گامهای رهگذران در سکوت طنین میانداختند. گهگاهی یک سگ غوطهور در تفکری سوداوی در مقابل درب خانهای نشسته بود و تلاش میکرد متشنج وظیفه نگهبانی خود را انجام دهد. فقط یکنواختی اطرافش اغلب طوری بر او غلبه میکرد و کسلش میساخت که خمیازه میکشید و اندامش را کش میداد تا بعد خود را بدون مقاومت به دست درونیترین اشتیاق طبیعیاش بسپرد. او میخوابید، با چهار دست و پای به اطراف گشوده گشته مدتی طولانی و گوارا میخوابید، تا اینکه پارس عصبی یک همکارِ به خواب نرفته او را دوباره از آسایشش بیدار میساخت.
فیپس Fips، پودل سیاه رنگ مارسونر داروساز یکی از باهوشترین و هوشیارترین سگهای شهر بود. شعورش به سطح عقل انسان میرسید، بله حتی در برخی از موارد خاص از عقل انسان نیز پیشی میگرفت. این را لااقل بعضی از مردم ادعا میکردند که در میانشان همچنین دختران جسوری یافت میگشتند که با کمال میل از این نوع شوخیها با هانس اشتامفل میکردند.
به ویژه هیلده ویزر دختر دکتر شهر توجه خاصی به هانس جوان داشت. او از دست انداختن هانس خسته نمیشد و دوباره و دوباره شوخیهای تازه به نظرش میرسید. هیلده ادعا میکرد که فیپس دقیقاً درجه احترامی را که به هانس اشتامفل مقروض است میشناسد.
فیپس بزرگترین بخش از روز را در مقابل درب مغازه داروساز مینشست. ناظرین هوشیار میتوانستند از رفتار سگ با اطمینان مطلع شوند که چه کسی در حال حاضر محافظ مغازه است.
وقتی ایگناتس مارسونر شخصاً در داروخانه حضور داشت، بنابراین فیپس خود را در خواب زمستانی کاملی مییافت. پوزه را بر روی دو پنچه پاهای جلوئی قرار میداد و تصویری از بیتفاوتیای تزلزل ناپذیر و غیر حساس به هر چیز که در اطرافش رخ میداد میگشت. تنها چشمانش گهگاهی اتفاقاتی را که در نزدیکیش صورت میگرفتند مشکوکانه تعقیب میکردند. با هیچ کلمه چاپلوسانهای قابل دسترس نبود و او آن را با یک دندان قروچه بیادبانه پاسخ میداد.
اما رفتار فیپس وقتی هانس اشتامفل در مغازه خدمت میکرد کاملاً متفاوت بود. در این وقت فیپس بیدار و هوشیار، انگار که مسئولیت تمام حوادث داخل مغازه را به عهده دارد در مقابل درب سر پا میایستاد.
او جسارت دختران بی سر و پائی را که اغلب با صدای بلند و خنده کنان از روی آن چند پله مغازه به خیابان میپریدند خیلی خوب میفهمید. او دندان قروچه نمیکرد و دمش را هم نمیجنباند، بلکه آرام و جدی میماند. فقط چشمان بزرگ و هوشمندش آنچه را که در روحش جریان داشت بیان میکردند. و آن این بود که او، یعنی فیپس، به خوبی درک میکند که آنها خودشان را توسط هانس اشتامفل سرگرم میسازند. توسط یک چنین ... اصلاً نمیشد او را ارباب نامید!
اما پسران داروساز، اربابان جوان او، کاملاً متفاوت بودند. وقتی آنها در مغازه بودند! سپس فیپس نمیتوانست هیجان شادیِ افتخار بزرگی را که آنها با بودن خود نصیب مغازه میساختند اصلاً باور کند. سپس مدام در مقابل درب مغازه به این سو و آن سو میدوید. و مرتب بو کشان و دم جنبان و پر از محبت و اطمینان. طوریکه انگار باید به هر کس که از آنجا میگذشت از خوشبختیای بزرگ تعریف کند.
مردم در شهرهای کوچک از رویدادهای کوچکِ روز زندگی میکنند. و رویدادهای کوچک توسط اغراق بزرگ میگردند، و بعد این رویدادهای بزرگ به قله یک درام یا کمدی میرسند. اما مردم شهرهای کوچک در نادرترین موارد درکی برای مضحک بودن یک وضعیت دارند. آنها تمایل دارند که همه چیز ... حتی وضعیتهای طنز را هم به جدی ترجمه کنند ...
جنگ جهانی بزرگ شروع میگردد و آسایش شهر کوچک کوهستانی را تکان میدهد. پدران و پسران به جبهه میروند ... بسیار دور. فقط گهگاهی یکی به خانه بازمیگشت، و در شهر همه به گرمی از او استقبال میکردند؛ و او از جنگ بزرگی که در بیرون سر و صدا به راه انداخته و از کشورهای خارجیای که راوی در آنها به سر برده بود تعریف میکرد. و هر کدام از این بازدیدکنندهها یک رویداد و یک خاطره عزیز برای ساکنان شهر کوچک بودند.
اما هنگامیکه هانس اشتامفل از جبهه به مرخصی میآید، آمدنش برای مردم بزرگترین رویداد پس از مدتهای طولانی میگردد. هانس اشتامفل، این شاگرد خجالتی داروخانه، بالاترین مدال افتخاری که پادشاه تا حال به سرباز شجاعی میتوانست بدهد را به دست آورده بود. مدال شجاعت طلائی بزرگی سینهاش را تزئین میکرد، و هانس اشتامفل این مدال افتخار را به خاطر یک عمل فوقالعاده شجاعانه در کارپاتین به دست آورده بود.
چندین ماه هانس بخاطر زخم برداشتن سختی در بیمارستان صحرائی بستری بود و پزشکان او را تقریباً از دست رفته به حساب میآوردند. حالا او دوباره تا آن اندازهای سالم شده بود که اجازه داشت بقیه زمان بهبودیش را در خانه سپری کند.
وقتی هانس در اواخر شب به شهر کوچکی که برایش یک وطن شده بود میرسد برف عمیقی بر روی کوهها و درهها نشسته بود. کلاه سفیدی از برف بر شیروانیهای کجی که از لبهشان قندیلهای کوچک و بزرگ یخی آویزان بودند نشسته بود. قندیلها در زیر روشنائی کمرنگ نور ماه مانند کریستال میدرخشیدند و برف منجمد در زیر گامهای اندک مردمی که از ایستگاه قطار میآمدند و مسیر به سمت شهر را میرفتند سر و صدا میکرد.
خانواده داروساز برای بدرقه از هانس اشتامفل در ایستگاه قطار جمع شده بودند. فقط دو پسر، اروین و پُل غایب بودند،  آن دو هم در جبهه به سر میبردند، اما به دفعات متعدد برای مرخصی به خانه آمده بودند. فیپس، هم حضور داشت و شادیش را با پارس کردن پی در پی که بیشتر به زوزه منجر میگشت نشان میداد.
هانس اشتامفل اصلاً نمیدانست چه شده است. خانواده مارسونر بسیار با عشق و محبت با او رفتار میکردند. هانس در تمام زندگیش از این اندازه عشق و توجهای که حالا پس از ورودش به او ابراز میگشت برخوردار نشده بود.
همسر داروساز که بخاطر احساساتی شدن مکرراً چشمهایش را میمالید او را مانند پسر خود در آغوش میگیرد و میبوسد. هانس میبایست در زمانهای گذشته با احترام کامل دست وی را میبوسید.
هنگامیکه او امروز هم قصد انجام این کار را داشت زن چاق و کوتاه قد رئوفانه مقاومت میکند و میگوید: "هانس، این کار با افتخار بزرگی که تو برای ما آفریدی دیگر هرگز ضروری نیست." و سپس گونهاش را ملطفتانه برای بوسیدن پیشنهاد میکند. هانس کاملاً دستپاچه میشود، خجالتزده به دو دختر جوان داروساز مینگرد و با حالتی آشفته با آنها دست میدهد.
دختر مسنتر با خنده میگوید: "هانس، ما به تو بوسه نمیدهیم! لازم نیست بترسی!" و رو به خواهرش میگوید: "مگه نه میسی؟"
این لحنِ کمی تمسخر آمیز دختر برای هانس خیلی آشناتر بود و واقعاً به او کمک کرد تا او بر اولین خجالت شرمآور خود غلبه کند.
داروساز با تأیید بر شانه هانس میکوبد. "مایلی بازویم را بگیری، پسرم؟" او با تواضع و حامیانه بازویش را برای تکیه در اختیار هانس قرار میدهد. "تو هنوز میلنگی ... پسر، عالی عمل کردی!" سپس وقتی مشایعت کنندگان مسیر به سمت شهر را در پیش میگیرند او را ستایش میکند. "بله، بله! تو از جنس خود مائی. از خانواده ما انتظار دیگری نمیرود!"
هر دو دختر داروساز خنده آهسته و استهزاءآمیزی میکنند و اِما که جسورتر از خواهرش بود گستاخانه میگوید: "اروین و پاول اما تا حالا هنوز هیچ مدالی نگرفتهاند، پاپا! و آنها هم اما به خانواده تعلق دارند."
زن داروساز چهره جریحهدار شدهای به خود میگیرد. به یاد آوردن اینکه حالا باید هانس در چشم مردم از هر دو پسر خودش بیشتر اهمیت داشته باشد را به عنوان یک توهین شخصی احساس می‌کند.
هانس اشتامفل در میان داروساز و زنش تکیه داده به چوبی آهسته میلنگید. در جلوی آنها فیپس با شادی و در حال جنباندن دم و پارس کردن می‌جهید. در پشت سر آنها بازو در بازو دو دختر قدم زنان میرفتند، و هر لحظه بدون آنکه دلیلی برای خندیدن وجود داشته باشد آماده خندیدن بودند.
خانم مارسونر برای نفس تازه کردن یک لحظه متوقف میشود، آهسته و با وقار خود را به سمت دخترانش میچرخاند و سرزنش کنان میگوید:  "اِما، من چند بار تا حالا به تو گفتم که نباید چنین اظهارات گزندهای بکنی!" و در حال رفتن ادامه میدهد "هانس، میدونی ... اِما، درست یک دوشیزه قدیمیست. همیشه چیزی برای شکایت کردن و غر زدن دارد. انگار که جنگ تمام شده است! تو خوب میدونی که اروین حالا یک ستوان یکم است، او قطعاً یک مدال طلا خواهد گرفت. در این هیچ شکی وجود ندارد. پاپا، درست میگم؟" سپس برای تصویب حرفش به شوهر خود نگاه میکند.
داروساز چینی بر پیشانی میاندازد و حالت جدیای به چهرهاش میدهد. در پشت سر او دوباره صدای خنده شرورانه دخترها قابل شنیدن میشود.
آقای مارسونر با صدای بلندی میگوید: "البته، بدون شک! و بعد ... هانس، با افتخار به تمام شجاعتت. من نمیخواهم احساست را جریحه دار کنم، اما خودت بگو ... تصادف هم در گرفتن مدال کمی سهم دارد."
و لبهای رنگ پریده هانس اشتامفل به صورت دردناکی میلرزند. او جواب نمیدهد، و آقای مارسونر هم انتظار جوابی نداشت. داروساز و همسرش آویزان افکار خود بودند. آنها بیش از حد با امور خود مشغول بودند و نمیتوانستند بخاطر احساس هانس اشتامفل نگران باشند.
همسر داروساز به این میاندیشید و از آن هم سخن گفت که قصد دارد فردا چند خانم را برای نوشیدن قهوه به خانه دعوت کند. زن شهردار باید بیاید و زن آقای دکتر، زن محضردار و زن آقای قاضی. آنها باید همگی هانس را ببینند و مقام او را تحسین کنند.
زن داروساز با غرور و افتخار میگوید: "و سپس شب با پاپا به کرونه خواهی رفت، قبول داری هانس؟ تو میدانی که در آنجا آقایان دور هم کنار میز مینشینند. و پاپا تو را به آنها معرفی خواهد کرد!"
از پشت صدای سرزنده اِما به گوش میرسد: "هانس، و سپس کلاهت را از سر برمیداری و بخاطر نشان دادن خود! به جمعآوری پول میپردازی!" حالا باید هانس میخندید. بلند و صمیمانه. اِما واقعاً دختر زیبائی شده بود.
زن داروساز لبهایش را به دندان میگزد. او بخاطر جسارت دختر از عصبانیت سبز و زرد میگردد. آنها حالا از خیابان اصلی گذر میکردند و او نمیخواست سر و صدا بلند شود. او دقیقاً میدانست که با وجود دیر وقت بودن شب مردم برای دیدن تازه وارد مخفیانه از پشت شیشه پنجرهها نگاه میکردند.
او امروز بعد از ظهر به زحمت می‌توانست خود را از شر سؤالات کنجکاوانه مردم خلاص کند. در همه جا او را متوقف میساختند و میخواستند از زبانش بشنوند که آیا هانس اشتامفل واقعاً امروز با آخرین قطار خواهد آمد؟ و آیا حقیقتاً مدال شجاعت بزرگ طلائی را کسب کرده و معاون افسر شده است.
این را البته مردم از ماهها پیش میدانستند. اما حالا، از آنجائیکه هانسِ مدال گرفته باید می‌آمد، شنیدن دوباره آن برایشان جذابیت خاصی داشت. و میخواستند که همه چیز را دقیق برایشان تعریف کند. مردم میخواستند نوع زخمی شدن و گزارش کامل بیماریاش را بدانند و اینکه تحت چه شرایطی هانس اشتامفل مدال را به دست آورده است.
و زن داروساز بارها و بارها خستگی ناپذیر جواب پرسشهای آنها را میداد و خود را کاملاً در نقش مادر یک قهرمان احساس میکرد. و بعد چنان دچار هیجان میگشت که جزئیات را خودش میبافت و به رویدادها تزئین میداد.
و به این طریق او سهم خود را در افزودن به هیجان انتظار ورود هانس اشتامفل اجرا میکرد. مردمِ کنجکاو ترجیح میدادند که به ایستگاه قطار بروند تا اتفاقی را نادیده نگذارند. اما این کار عملی نبود. زیرا که مردم باید نزاکت را در ظاهر رعایت میکردند. البته در پنهان در پشت پنجرهها ایستاده بودند و کوچکترین حرکتی در گروه خانواده مارسونر از نظرشان پنهان نمیماند.
زن داروساز همشهریانش را میشناخت و دقیقاً میدانست که آنها تحت نظرند. از این رو خشم خود به دختر بزرگش را سرکوب میکند و تصمیم میگیرد نظرش را قبل از وقت خواب به او بگوید. او میخواست چنین اظهاراتی، و آن هم در حضور هانس اشتامفل را برای همیشه برای دخترش ممنوع سازد.
خانواده داروساز پس از این اتفاق نسبتاً ساکت مسیر کوتاهی را که هنوز آنها را از خانه جدا میساخت پشت سر  میگذارند. خیابان اصلیِ خلوت شهر مانند یک زیبای خفته در برف عمیقی قرار داشت. از تک تک پنجرهها چراغهای کم نوری روشنائی میدادند. فانوسهایِ اندک خیابان از برف پوشیده شده بودند.
ماه کامل با شکوهی تقریباً افسانهای میدرخشید. برج شهر مانند یک ویرانه جادو گشته از افسانههای باستانی آنجا ایستاده بود و کوهها در پشت آن چسبیده به شب آبی و سیاه رنگ بزرگ جلوه میکردند. کوهها غول پیکر و ناهموار نبودند، بلکه به آرامی افزایش مییافتند و از جلوداران یخچال طبیعی وسیعی بودند ...
هانس اشتامفل نمیتوانست از دست سرنوشت خود فرار کند. او بلافاصله روز بعد مانند حیوان عجیب و غریبی توسط زن داروساز به نمایش گذارده گشت. بانوان همه برای نوشیدن قهوه جمع شده بودند، و هانس بخاطر سؤالات و اظهارات لطف فراوان آنها کاملاً گیج شده بود. هر یک از بانوان او را پیش خود دعوت میکرد و میگفت که او میتواند خانه آنها را مانند خانه خود بداند.
زن داروساز دچار نوعی احساس حسادت میگردد. او خود را تنزل یافته احساس میکرد. او در واقع در زندگی هانس که حالا خاطرخواهان زیادی داشت دارای رتبه اول بود. این باید در هر حال برای بانوان مشخص میگشت. او اصرار داشت که حالا هانس اشتامفل او را ماما خطاب کند و به داروساز پاپا بگوید ....
هانس اشتامفل به تدریج راه خود را در نقش جدیدش پیدا میکند. او همچنین خجالت خود را کنار میگذارد و شروع به بدست آوردن اعتماد به نفس بیشتری میکند.
اما او حالا واقعاً حالش هم بهتر شده بود. هر چند روز در نزد خانواده دیگری به قهوه دعوت میگشت. و داروساز  هر شب پس از خوردن شام زیر بغلش را میگرفت و او را با خود به مهمانخانه میکشید.
سپس آنجا دور میز مهمانخانه صحبتها سیاسی میگشتند و از جنگ حرف میزدند، و مردان سالخورده و آقایان محترم نظر او را میپرسیدند، و نظرات او مورد تأیید و تشویق قرار میگرفتند. او همچنین دارای نظرات خوب و درستی بود، و او هرچه بیشتر از خود بیرون میرفت بسیار مؤفقیت آمیز آنها را نمایندگی میکرد. او احساس میکرد که مردم شروع به محترم شمردن او کردهاند؛ و داروساز مارسونر هم حالا به پسرخواندهاش بسیار افتخار میکرد.
به این ترتیب هانس اشتامفل زمان قابل توجهی رویداد این شهر کوچک باقی میماند. زنها و دخترها او را کاملاً ستایش میکردند. آنها سابقاً به او میخندیدند و تمسخرش میکردند، اما حالا اگر او به آنها سلام میداد و حتی با آنها صحبت میکرد به خود افتخار میکردند. و جای شگفتی بود که هانس اشتامفل نیز خود را در مقابل زنان جوان بسیار راحت احساس میکرد.
هرچه هانس اشتامفل سالمتر میگشت به همان نسبت نیز زیباتر به نظر میآمد. حداقل خانمها بر این عقیده بودند که او در حال حاضر بسیار زیباست. بعضیها حتی او را یک مرد خوشگل مینامیدند.
از طرف دیگر اما هیلده ویزر دختر دکتر شهر با حرارت کامل به این حرف اعتراض میکرد.  گرچه او تمام آن دستانداختنهای گذشته را کنار گذاشته بود اما با این حال هانس را زیبا نمییافت.
اما حالا وقتی آقای اشتامفل جوان با دیدنش میایستاد و با او صحبت یا حتی مسافت کوتاهی وی را همراهی میکرد به هیلده هم احساس افتخار دست میداد. بعد بخاطر لذت و احساس خشنودی کاملاً سرخ میگشت. او دقیقاً میدانست که بقیه دخترها به این خاطر به او حسادت میورزند.
اما حالا هانس اشتامفل واقعاً معروف شده بود. لباس نظامی معاون افسری بسیار عالی برازندهاش بود و اندام ظریف و کوچک او را خوب نمایش میداد. یک سبیل باریک صورتش را که حالا توسط خورشید برنزه شده بود تزئین میکرد و چشمان روشنش شاد و با اعتماد به نفس به اطراف مینگریستند.
اِما مانند همیشه قضاوتش نسبت به او را با اعتماد به نفس بیش از حد سریع بیان میکرد. یک بار هم به خود هانس کوتاه و خشن میگوید که او برای دلقک واقعی گشتن بهترین راه را درپیش گرفته است.
پس از مدتها این اولین بار بود که صورت هانس اشتامفل از خجالت سرخ ِ سرخ گشت. برای او آنطور  که در ظاهر نشان میداد آنچه را که اِما در موردش فکر میکرد چندان بیتفاوت هم نبود. اما او جواب اِما را نداد. ساکت از او دوری میجوید و حالا درست و حسابی شروع میکند در برابر چشمان اِما به لاس زدن با دختران جوان شهر. و حتی خیلی بیشتر از قبل.
حالا مردم میتوانستند او را هر روز با هیلده مو بور در حال قدمزدن ببیند. در شهر کوچک مردم شروع میکنند کاملاً بلند در باره این دو به صحبت کردن. که آنها با هم دوست شدهاند و اینکه ... خب، مردم چیزهای زیادی میدانستند که مرموزانه آنها را پچ و پچ میکردند.
یک بار هم زن دکتر شهر بسیار تشریفاتی به نزد زن داروساز مارسونر به مهمانی میرود. دقیقاً ساعت یازده صبح درب خانه را به صدا میآورد. او بهترین لباس خود را بر تن داشت. آنطور که خود او فکر میکرد لباسش از جدیدترین مدها بود.
دیدار از زن داروساز به منظور یک تحقیق کامل و بیرون کشیدن تمام حرفها انجام میگرفت. او میخواست بداند که خانم مارسونر در باره ازدواج احتمالی این دو جوان چه فکر میکند و هانس اشتامپل چه تضمینی میتواند برای یک زندگی امن ارائه دهد. زیرا که هیلده او واقعاً و حقیقتاً عاشق مرد جوان شده بود.
جریان غیر قابل تغییر بود. و خانم دکتر شهر به اندازه کافی هوشمند بود که نخواهد در آن چیزی را تغییر بدهد. آن هم در زمانهای که امکان ازدواج دختران جوان نادر شده بود!
هانس اشتامفل در حال حاضر تقریباً تنها مرد جوان آن شهر کوچک بود. در هر حال مردم در این ایام دیگر اجازه نداشتند در انتخاب دامادشان مانند قبل از جنگ خیلی مشکل پسند باشند.
هر دو خانم، زن دکتر شهر و زن داروساز، همدیگر را خیلی سریع درک میکنند. زن کوچک و چاق داروساز ابتدا با وحشت به زن خوش تیپ دکتر شهر نگاه میکند. "خواهش میکنم خانم دکتر! چه حرفها! هانس و ازدواج! او به محض سالم گشتن باید بلافاصله به جبهه برود."
زن دکتر پژوهشگرانه میپرسد: "بله. و سپس افسر خواهد شد؟"
زن کوچک اندام با اندوه میگوید: "بله البته. او افسر میشود. اما با حقوق افسری که نمیتواند خانواده تشکیل دهد!"
"البته که نمیشود. من هم فکر میکنم که نمیشود. اما من فکر کردم... که شما ... شوهرتون ... از آنجائیکه هانس یک فرزندخوانده است ..."
زن داروساز قبل از آنکه استعداد سخنرانیش را به کار برد نفس عمیقی میکشد: "خانم دکتر، شما اما اشتباه بسیار بزرگی میکنید ... دوست داشتن هم حدی دارد. من خودم دو فرزند پسر دارم. پائول و اروین را" و با دادن حالت مهمی به چهره گزارش میدهد: "و اروین هم در هر حال به همین زودیها برای مرخصی به خانه میآید!"
زن دکتر چاپلوسانه میگوید: "خب، خب، که اینطور. اروین میآید. حتماً یک چنین افسر بیباکی مانند او باعث خوشحالی شما میشود!".
زن دکتر شهر، یک زن هوشمند بود و به اندازه کافی میدانست ... که هانس اشتامفل با تمام افتخارات و مدالها زوج مناسبی برای دخترش نیست. و بعد ... آدم نباید فراموش میکرد که داروساز دارای دو پسر است.
در هر حال میخواست که دوستیش را با خانم مارسونر گرم نگاه دارد. و قصد داشت به هیلده بقبولاند که نباید دیگر با مرد جوان در اجتماع دیده شود.
هانس اشتامفل وقتی زن داروساز از گفتگویش به او گزارش داد باید بلند میخندید. پس هیلده عاشق شده است! او تا حال اصلاً متوجه این موضوع نشده بود. او اما حالا میخواست که هیلده را درست و حسابی عاشق خود سازد. فقط به خاطر انتقام برای تمام توهینهای سالهای قبل ...
هانس اشتامفل با گذشت زمان به یک دن خوآن واقعی تبدیل شده بود. نه تنها با هیلده ویزر ظهرها بین ساعت یازده و دوازده در خیابان اصلی گردش میکرد، بلکه با زنان و دختران دیگر هم لاس میزد. حتی بانوان هم برایش مقدس نبودند! چه کسی فکر میکرد که هانس اشتامفل خجالتی بتواند چنین کارهائی بکند!
در آنجا زن جوان و زیبای رئیس جنگلبانان بود که شوهرش بیشتر روزهای سال را در جنگل و مزرعه میگذراند. هانس اشتامفل و این زن جوان چندین بار در پارک شهر با هم ملاقات کرده بودند! چند زن پیر که در حال بافتن کاموا و صحبت کردن از کودکان به آنها سپرده گشته محافظت میکردند بارها این دو نفر را در کنار هم در حال قدم زدن دیده بودند. در روز روشن و در پارک شهر! اگر جنگلبان از آن با خبر شود!
زنها با خوشی قبل از وقوع یک رسوائی که شاید بعدها پیش آید با انرژی مضاعف کاموا میبافتند و تصمیم قاطعانه داشتند خوب مواظب باشند تا نتواند کمترین چیزی از برابر چشمشان مخفی بماند. و به این ترتیب توانستند بزودی متوجه شوند که هانس اشتامفل حتی جوانترین دختر پدرخوانده و حامیاش، میسی را هم راحت نمیگذارد.
او یک بار در حال قدم زدن با میسی دیده شده بود. و چیزی که جریان را به طور قابل توجهای مشکلتر ساخته بود ... آنها حتی بازو در بازو قدم میزدند! هانس اشتامفل این حرکات را بارها در روز روشن انجام میداد! با گذشت زمان زنان سالخورده شهر کشف کردند که اصلاً دیگر هیچ زن و دختری باقی نمانده که با هانس اشتامفل دیده نشده باشد.
هیلده مو بور واقعاً عاشق هانس اشتامفل شده بود. اما دختر جوان خیلی شفاف احساس میکرد که او جواب عشقش را نمیدهد. و به این خاطر که هانس اشتامفل او را از توجهاش بیشتر و بیشتر محروم و خود را با دیگران مشغول میساخت صدمه میدید.
هیلده اغلب با یک خشم درونی به دوران جسورانه و زیبائی میاندیشید که او با هانس مانند گربه با موش بازی میکرد ... به دورانی که او به خاطر خجالتی بودن هانس سرگرم میگشت و کودکانه لذت میبرد.
اما حالا وضع فرق کرده بود، و هیلده علاوه بر آن تلخترین دردهای حسادت یک عشق بی فرجام را تجربه میکرد. چهره دختر شروع به بیرنگ گشتن میکند، و زن دکتر شهر نقشه میکشد که دختر را به جائی بفرستد تا افکار دیگری به سراغش بیاید.
به این نحو قضایا در اواخر بهار هنگامیکه اروین، پسر بزرگتر داروساز هم برای مرخصی به خانه آمد از این قرار بودند. اروین یک افسر جوان و جذاب بود و همیشه کاملاً استادانه میدانست که چگونه دخترها را عاشق خود سازد. خانم و آقای مارسونر از اینکه او حالا هم قادر است هانس اشتامفل را در هر موردی مغلوب خود سازد کمترین تردیدی نداشتند. و هممچنین زن دکتر شهر هم کاملاً اطمینان داشت که هیلدهاش با گذشت زمان مارسونر جوان را بر هانس اشتامفل ترجیح خواهد داد.
میان هانس اشتامفل و اروین مارسونر همیشه رابطهای متشنج برقرار بود. اروین عادت داشت در هر فرصت مانند اربابها رفتار کند و هانس را مانند یک زیردست بپندارد.
هانس اشتامفل قبل از جنگ این را امری طبیعی میدانست. امروز اما وضع طور دیگر بود. موقعیتِ کاملاً تغییر یافتهای که مرد جوان در شهر ماهها در تصرف خود داشت نه تنها در ظاهر او بلکه یک دگرگونی کامل درونی برای او به بار آورده بود.
هانس اشتامفل در ظاهر نقش یک مرد جوان بی باک را بازی میکرد، اما در درون برایش کاملاً روشن بود که مالک گشتن یک مدال که تا حال نظیرش در شهر کوچک هنوز به کسی داده نشده بوده است تنها علت واقعی توجه عمومی به او شده است.
مردم به عمل شجاعانهای که او زندگیش را بر سر آن گذارده بود افتخار نمیکردند ... آن مدال بزرگ بود که مردم بخاطرش او را تحسین میکردند و وی را در چشمان آنها موجودی والاتر نشان میداد.
هانس اشتامفل قبلاً در زمان تحقیر گشتنش اغلب و سخت از اینکه چگونه مردم از تمام جهات با او اهانت آمیز رفتار میکردند رنج میبرد. آنها نه تنها میگذاشتند که او جایگاه فرودستانه خود را احساس کند، بلکه کلاً با او به عنوان فرد پستتری رفتار میکردند.
حالا، پس از آنکه او به آنها ثابت کرد که همچنین فروتنترین انسان نیز قادر به انجام یک عمل بزرگ است، حالا آنها خود عمل را مهم نمیدانستند، بلکه لطف پادشاه را مهم میدانستند که به خاطر آن عمل به او مدال داده بود.
با گذشت هر روز ریشه این اعتقاد در روح مرد جوان محکمتر میگشت و او را تلخ میساخت. یک تحقیر عمیق برای مردم بر او غلبه میکند. این بی توجهی یا خیلی صحیحتر؛ ارزیابی درست افکار عمومی، او را از درون محکم میساخت و به او به داشتن احساس برتری نسبت به مردم و دیدگاههایشان کمک میکرد.
اما در این دگرگونی درونی یک موضوع هم به او کمک کرده بود. این آن زمانی بود که اِما به او سخت و بی پروا عقیدهاش را گفته بود. او تنها موجودی بود که به حرف مردم توجهای نداشت و قضاوت خود را در باره او شکل داده بود.
هانس مشتاقانه مایل به دانستن آنچه که اِما در باره او فکر میکرد بود. او آن زمان از آنچه اِما گفته بود کاملاً ناراحت شده بود. و با این وجود در خودش فرو رفته، فکر کرده و متوجه شده بود که حق با اِما میباشد.
بنابراین این اِما بود که آن زمان مانع از پست گشتن او گشته بود. اما دختر از دگرگونی درونی او بی خبر بود. ظاهر قضیه بر علیه او سخن میگفت، و اِما آنطور که به نظر میرسید دیگر اصلاً توجهای به هانس نمیکرد.
از میان تمام زنها و دخترهای شهر او تنها کسی بود که به هانس اهمیت نمیداد. اما هانس خیلی واضح احساس میکرد که او و مدالش برای اِما بی اهمیتند. و درست به همین دلیل فکرش بیش از آنچه که خود میل داشت به دختر مشغول بود.
اروین مارسونر پس از بازگشت به خانه همان رفتار همیشگی خود را که هیچ قلبی تاب مقاومت در برابرش را نداشت در پیش میگیرد. یک زندگی جدید به خانه قدیمی کنار برج شهر آمده بود.
ماما مارسونر به افتخار پسرش یک مهمانی قهوه پس از دیگری بر پا میکرد. او ترانه ستایش پسرش را در انواع صداها میخواند. طوری بود که انگار قهرمان روز اروین جوان است و نه هانس اشتامفل.
تا دیروقت شب از پنجرههای طبقه اول خانه داروساز چراغها با نور شدیدی میدرخشیدند. درون خانه یک جشن پس از جشن دیگر برپا میگشت و از برجستگان شهر در آن دعوت به عمل میآمد.
چند زن سالخورده کنجکاو کنار گذرگاه طاقدار برج پرسه میزدند و مشتاقانه به پنچرههای روشن خیره نگاه میکردند. آنها خیلی مایل بودند بدانند که در آنجا چه میگذرد و چه صحبتهائی میشود.
به این ترتیب راهی برایشان باقی نمیماند بجز آنکه مخفیانه سرک بکشند و زمزمه کنان عقاید و حدسیات خود را به اطلاع همدیگر برسانند. البته تخیلشان باشکوه شکوفا میگشت و مهمانیهای معمولی خانه داروساز مارسونر به مهمانیها و جشنوارههای بیش از حد با شکوه افسانهای تبدیل میگشت.
در اصل خانواده مارسونر حق داشتند با جلب توجهای که حضور پسرشان در شهر کوچک ایجاد کرده بود کاملاً خشنود باشند. با این وجود اما خشنود نبودند.
در چند روز اول اینطور به نظر میرسید که انگار هانس اشتامفل به پس زمینه فرستاده شده باشد. بازگشت افسر جوان به خانه تنوع و موضوع جدید برای گفتگو در شهر کوچک پدید آورده بود. اما این فقط چند روز طول کشید. سپس اروین بطور واضح احساس میکرد که توجه عمومی جامعه فقط برای او نمیباشد و در هانس اشتامفل یک رقیب قدرتمند شکل گرفته است.
هر جا که اروین بود در آنجا هانس اشتامفل هم حضور داشت. در خانه به هنگام مهمانی، وقتی آقای شهردار و آقای قاضی شهر مشتاقانه به حرفهای اروین گوش میدادند و میگذاشتند که او برایشان از جنگ بزرگ در خارج از کشور صحبت کند، میتوانست چنین اتفاق افتد که زن محضردار یا زن وکیل شهر با یک سؤال ناگهانی از هانس اشتامفل جریان صحبت او را قطع کنند.
اروین مارسونر سپس ضربهای که در این کار بود را بطور واضح احساس میکرد و میدانست که آنها خدماتی که او انجام داده است را نادیده میانگارند، زیرا که خدماتش بدون مدال مانده بودند. و او هر روز بیشتر از روز قبل متوجه این موضوع میگشت: خروس درون سبد در نزد خانمهای شهر حالا هانس اشتامفل بود و نه او.
و با این حال اروین خواب آن را دیده بود که حالا در شهر کوچکِ خالی از مردان یک بار برای چند هفته تنها مرد آنجا بودن، و بدون رقیب در نزد دخترها و زنها خروس درون سبد گشتن چه زیبا باید باشد.
اروین یک افسر جوان بی باک بود، لاغر و بلند قامت، صورت قهوهای رنگ مایل به سرخ تیره داشت، مو و چشمانش سیاه بودند و سبیل کوچکی پشت لبش حمل میکرد. او میتوانست مورد علاقه دخترها واقع شود، و او مورد علاقه آنها بود. با این وجود دخترها هانس اشتامفل را ترجیح میدادند.
چرا آنها این کار را میکردند را نه اروین میتوانست تفسیر کند و نه خانواده او. تا اینکه آن را اِما یک بار به آنها میگوید. کاملاً واضح و بدون حاشیه بافی و با یک بدجنسی پنهانی بر علیه هانس اشتامفل. اِما میگوید چونکه هانس اشتامفل برای مدت طولانیتری در شهر میماند، و به همین دلیل خانمها نمیخواهند وقتشان را با اروین از دست بدهند. حالا، زمانی که مردها کمیابند یک مرد چاپلوس دو برابر برآورد میگردد.
"اروین ببین، کاری کن که گلوله بهت اثابت کند و بتونی برای چند ماه در خانه بمانی. بعد میبینی که چطور دخترها دنبالت میافتند." این را اِما هنگام صرف غذا میگفت، و وقتی صحبت به اینجا رسید او با تمسخر به هانس اشتامفل که در مقابلش در کنار میز نشسته بود نگاه میکند.
هانس اشتامفل دوباره مانند آن زمان که اِما او را دلقک نامیده بود سرخ میشود. او احساس میکند که تیزی حرف او را نشانه گرفته است و نمیتوانست از خود در برابر آن دفاع کند. مشوش و عصبانی در سکوت دستمال سفرهاش را تا میکند، سپس از جا برمیخیزد و با تعظیمی به خانمها ساکت میرود.
او هیچ کلمهای بر زبان نیاورد، و سکوتی که حالا در اتاق راحت غذاخوری برقرار بود به حاضرین فشار میآورد.
عاقبت زن داروساز میگوید: "اِما، تو او را رنجاندی." و در لحن صدایش یک به رسمیت شناختن بی قید و شرط قرار داشت.
مارسونر جوان با روحیهای بد لبش را به دندان میگزد، عصبی با چنگال به بشقابش میزند و پس از مدتی کینهتوزانه میگوید: "دلقک!"
در این وقت خواهر جوانترش میسی او را مسخره میکند: "چون تو حسود هستی، تو مرد زیبا!"
اروین میخواست شعلهور شود: "من ..."
داروساز برای آرام ساختنشان میگوید: "کافیه! فقط دعوا نکنید، بچهها! دعوا نکنید!"
فیپس، در کنار زن داروساز دراز کشیده بود و با نگاه سگانه پر اشتیاقی با افکار فلسفی خود مشغول بود. ظاهراً در ذهن سگانهاش این فکر وجود داشت، که مهر انسانها در کل و به ویژه در نزد خانمها چه تغییرپذیر است. هانس اشتامفل که فیپس هرگز از او انتظار کار بخصوص دلیرانهای را نداشت حالا حتی ارباب جوان او را هم زخمی میساخت!
حتی فیپس هم اختلاف میان حالا و گذشته را متوجه شده بود. حالا وقتی او با اروین در خیابان اصلی به گردش میپرداخت فقط تک و توک خانمها از درون مغازهها به بیرون نگاه میکردند. و در گذشته آنها خیلی کنجکاو بودند و همیشه به اربابش با شادی فراوان سلام میدادند. حالا طور دیگر بود. همه به هانس اشتامفل لبخند میزدند. مطلقاً همه. فیپس با خود میاندیشد: چه جهان عجیبی.
ماما مارسونر پس از مدتی دوباره شروع به صحبت میکند: "اینطور نمیتونه پیش بره! هانس مزاحم آسایش خانه ما است. هانس باید برود!"
میسی وحشت زده اعتراض میکند: "اما، ماما! چرا؟"
زن داروساز قاطعانه میگوید "من میگم، باید برود!" و شاهانه باشکوه به جمع مینگرد. "چون من مایل نیستم مرتب عصبانی بشوم و چون برادرت باید استراحت کند!"
اِما با بدجنسی میگوید: "رفع خستگی! این یعنی خودستائی ..."
اروین به جوش میآید: "من اجازه نمیدهم ..."
پدر با چنان صدای بلندی میغرد "آرام، بچهها، آرام!" که فیپس عصبی میشود و شروع به پارس میکند.
آنها در بهترین مسیری بودند که با یک مرافعه خانوادگی نهارشان را به پایان برسانند. حالت روحی عمومی به حداکثر تحریک پذیریاش رسیده بود. ماما مارسونر اما لحن صحیح را مییابد و به این ترتیب آنها را آرام میسازد.
او بعد از سکوت کوتاهی میگوید: "پاپا، من فکر میکنم که باید یک بار با آقای دکتر شهر صحبت کنی. او میتواند به تو توصیه خوبی کند ... که هانس را برای استراحت کجا میشود فرستاد ..."
میسی با چهرهای لجوج اعتراض میکند: "من فکر میکنم که هانس پیش ما خیلی خوب استراحت میکند! شماها فقط میخواهید او را از سر راه بردارید!"
اروین عصبانی میگوید : "بخاطر من احتیاج ندارید او را از سر راه بردارید! تعطیلات من ده روز دیگر تمام میشود ..."
اِما طعنهآمیز حرف او را کامل میکند: "و بعد پاول میآید!"
زن داروساز این بار نمیگذارد که او را متزلزل سازند و آرام میگوید: "من فکر میکنم که خانم دکتر هم با رفتن هانس به خاطر دخترش هیلده موافق باشد."
اِما اضافه میکند: "و بازرگان شوف هم بخاطر ایدا موافق این کار است!"
و میسی گستاخانه میگوید: "و شیرینیپز اینرلاکنر هم بخاطر رزا!"
داروساز با عصبانیت میگوید: "این پسر یک دن خوآن درست و حسابیست!"
اروین در حالیکه بی خیال سیگاری روشن میکرد خود را با نوعی طنز ِ پایِ چوبهداری به میان میاندازد: "پاپا، آقایان دور میزت راضی نخواهند شد که تو آنها را از دیدن هانس محروم کنی! هانس چنان در بینشان شهرت دارد که انگار یک نور سیاسی است."
زن داروساز پر انرژی میگوید: "اروین، تو خیلی در اشتباهی! آقایان دور میز آنطور که تو فکر میکنی اصلاً مفتون هانس نیستند. پاپا، درست نمیگم؟ میدونید، زن قاضی چند بار من را متوجه این موضوع ساخته که هانس اصلاً مناسب جمع آقایان نیست."
اِما شوخی میکند: "آها! چون ترجیح میدهد هانس را برای خود داشته باشد! من او ر ا میشناسم!"
میسی سرزنش کنان میگوید: "اما، اِما"
زن داروساز قاطعانه میگوید: "خیر، نه به این خاطر! آقایان دوست ندارند که یک جوان شپشو بخواهد باهوشتر باشد ... و هانس ..."
اِما خشک اظهار میدارد: "و هانس باهوشتر است!"
چنین به نظر میرسید که قرار نیست امروز یک هماهنگی در جمع خانواده داروساز مارسونر برقرار گردد. آنها پس از صرف غذا تقریباً عبوسانه از هم جدا میگردند، و همه این احساس را داشتند که در واقع هانس اشتامفل فقط مقصر این وضع است ...
به تدریج تغییر حال جزئیای در شهر رخ میدهد که مرتب دامنهاش گستردهتر میگشت. آقایان شهر که همه افراد مسنی بودند به این توافق ضمنی میرسند که هانس را بطرز خوشایندی به جای دیگری بفرستند. هر یک از آنها دلیل مخصوص خود را داشت و نمیخواست به آن اعتراف کند ... و داروساز و زنش حداکثر تلاششان را میکردند که تا این تغییر حال را ترویج دهند و این فکر را به انجام برسانند.
کار اصلی اما به داروساز محول میگردد. خانم مارسونر با مقاومت شدید زنان شهر مواجه میشود و در واقع فقط در خانم دکتر شهر یک متحد واقعی مییابد.
بقیه خانمها چنان محکم به هانس اشتامفل چسبیده بودند که برای شوهرانشان مشکوک به نظر میرسید و آنها را در این قصدشان که هانس اشتامفل را به جائی دیگر بفرستند تقویت میکرد. این کار برای اینکه خانمها و دخترها آشوب برپا نکنند باید با هوشمندانهترین شکل انجام میگرفت.
خانم دکتر شهر بر این عقیده بود که هانس اشتامفل را باید به یک تفریگاه تابستانی بفرستند.  او به زن داروساز میگوید: "میدانید، باید کاری کرد که هانس خودش به ایده رفتن از اینجا برسد. وگرنه این کار شدنی نخواهد بود."
اروین دوباره به جبهه برگشته بود و زمان به مرخصی آمدن پسر دوم نزدیک بود. ماما مارسونر هرآنچه را که میتوانست انجام میداد، و شوهرش را تحت فشار میگذاشت که بالاخره هانس اشتامفل را به جای دیگری بفرستد. اما هانس اشتامفل نمیخواست که او را به جای دیگری بفرستند. او آرام توضیح میداد که شهر کوچک را دوست دارد و مایل است آنجا بماند.
پدران و شوهران با افزایش سوءظن و نارضایتی سرباز جوان را زیر نظر داشتند. آنها رسماً شروع به زیر نطر گرفتن پنهانی او میکنند. آنها میشنیدند و میدیدند که چگونه شایعات جوانه میزدند و رونق میگرفتند. اما آنها فقط شایعه بودند، و آقایان نمیتوانستند هانس اشتامفل را در حال انجام کار اشتباهی غافلگیر سازند. هانس مانند قبل خود را در نزد خانمها محبوب میساخت. اما همه چیز در مراکز عمومی و در مقابل چشم جهان اتفاق میافتاد.
هانس اشتامفل با رضایتی درونی متوجه این موضوع میگردد که چگونه آقایان شروع به فاصلبه گرفتن از او میکنند. او حالا احساس میکرد که بعضی از آنها پنهانی دشمن او شدهاند. و خیلی خوب میدانست که بزرگترین آرزوی زن داروساز دور ساختن او از خانه است. اما او میماند. و درونش از ناراحتی رو به افزایش خانم مارسونر، آقای داروساز و تمام مردان شهر شاد بود.
او بتازگی دوباره شروع کرده بود وقت خود را بیشتر به هیلده مو بور اختصاص دهد و به او بیش از تمام دخترها توجه میکرد. بنابراین تنها متحد زن داروساز نیز ناپدید میگردد.
هانس اشتامفل باید میرفت. این برای آقایان شهر همیشه روشنتر میگشت. آنها برای حفظ صلح در خانهشان جرأت نمیکردند آشکارا بر علیه هانس اقدام کنند، اما آنها همه با هم متفقالقول بودند که او باید از آنجا برود.
آقای قاضی شهر اولین کسی بود که با یک پیشنهاد شفاف به هانس نزدیک میشود. او چند بار با لحن پدرانه از پیشرفت سلامتی هانس جویا میگردد.
"به دست آوردن سلامتی کمی به درازا کشیده، اینطور نیست آقای اشتامفل؟ اینطور که شما استراحت میکنید درست نیست. آقای اشتامفل، شما باید به یک استراحتگاه بروید. به ایشِل، به مارینباد یا ..."
هانس اشتامفل میخندد. "یک استراحتگاه! اما آقای قاضی! کسی مانند ما و در یک استراحتگاه! از کجا باید مخارج آن را تهیه کنم؟"
"پول؟ بله! هوم! آها! سؤال ناگوار ِ پول ... درست نمیگویم؟ همینطور است!" آقای قاضی شهر به فکر فرو میرود و در این حال چانهاش را بر روی دسته نقرهای عصایش میگذارد و بعد آهسته میگوید: "بله ... بنابراین باید آقای مارسونر ..."
هانس اشتامفل در حال خندیدن میگوید: "او این کار را نخواهد کرد! وقتی حرف پول به میان آید عشق به پایان میرسد."
به نظر قاضی چنین میآمد که انگار از میان خنده شاد هانس لحن تلخی برمیخیزد. او با نوعی صبوری و مهربانی به صحبتش ادامه میدهد ... "بله! هوم! البته بدیهیست. کاملاً صحیح است. یک کار پر هزینه است، یک چنین تفریحگاه ساحلی. اما شاید بتوانید به جای دیگری بروید. کمی جلوتر به محلهای کوهستانی. به اشتوبایتال یا اوتستال ..."
هانس به شوخی میگوید: "یا به اورتلر یا حتی به ونیز بزرگ!" او حالا دقیقاً میدانست که قاضی شهر چه میخواهد بگوید. "نه، نه، آقای قاضی! من از جائیکه هستم خیلی خوشم میآید. مردم همه نسبت به من خیلی مهربانند. این حالم را خوب میکند. میدانید، آنها قبلاً به من توجهای نمیکردند. حالا کمی لوس کردنم توسط آنها حالم را بهتر میسازد."
در این حال هانس اشتامفل چنان شاد دیده میگشت و چنان چهره بدخواهانهای به خود گرفته بود که آقای قاضی دقیقاً احساس کرد نمیتوان او را به حرکت واداشت.
آقای قاضی پی میبرد که نمیتواند در نزد هانس اشتامفل کاری از پیش ببرد. بنابراین این کار را به محضردار میسپارد تا هانس را از طریق دیگری راضی به رفتن سازد.
محضردار یک بار وقتی آن دو در پارک با هم قدم میزدند شروع میکند با او محرمانه صحبت کردن: "هانس، میدانید، در اصل باید برای شما از کاسه خویشاوندان خود غذا خوردن وحشتناک باشد."
هانس کوتاه میپرسد: "به چه دلیل؟". او تا اندازهای به خاطر سؤال بی نزاکت محضردار شگفتزده و خجالتزده شده بود. "من سهمَم را میپردازم، از این گذشته ... من هم اما به خانواده تعلق دارم."
مرد جوان این بهانه را کاملاً ناشیانه و با تردید بیان  میکند.
"بله، عزیزم!" محضردار نفس عمیقی میکشد. او مردی کوچک و بیقرار با ریش و موی سیاه بسیار خاکستری گشته بود. صورت چاق و شدیداً سرخی داشت، و یک عینک با قاب کلفت بر نگاههای حیلهگرانه چشمان کوچکش سایه میانداخت. او تحقیرانه میگوید: "خویشاوند! هرچه بر سر آدم میآید از خویشاوند میآید!". محضردار عینک روی بینیاش را جابجا و تنظیم میکند و به مرد جوان نگاه میکند. "هانس، خودتان بگوئید، آیا خویشاوندانتان قبل از جنگ اینطور به شما افتخار میکردند؟ حالا بدیهیست. حالا باد از سوراخ کاملاً متفاوتی میوزد. حالا آنها به شما مفتخرند. حالا خویشاوندی برایشان کاملاً خوشایند است، اگر هم که شما فقط یک پیازچه از این سوپ باشید! اما ..."
هانس اشتامفل با تمسخر ملایمی حرف او را قطع میکند: "حق کاملاً با شماست آقای محضردار، به نظر میرسد که من حالا هم برای آنها کسی نباشم! من این را خیلی خوب احساس میکنم."
محضردار با عجله از او میپرسد: "بله، پس چرا از پیششان نمیروید؟ اگر من به جای شما بودم، این کار را فوراً انجام میدادم!"
هانس اشتامفل با انرژی تمام توضیح میدهد: "اما من مایل به رفتن نیستم! من همینجا که هستم میمانم! و این به هیچکس ربطی ندارد، فهمیدید؟"
هانس اشتامفل تقزیباً کلمات آخر را در حال فریاد زدن از دهان خارج ساخت، طوریکه محضردار کوچک اندام یک چهره کاملاً وحشتزده به خود میگیرد و با نگاه گیجی میگوید: "هانس، شما اما میتوانید خوب خشن شوید!" و در این حال چند بار سرش را به علامت مخالفت با این رفتار او تکان میدهد. ولی بعد کمی ملایمتر میگوید: "اما اگر شما از بودن در پیش ما بسیار خوشتان میآید بنابراین نمیشود کاری انجام داد." و بعد کاملاً آهسته و با تأسف برای خود میگوید:  "هیچ کاری!"
تمام پیشنهادات کم و بیش پنهان آقایان شهر به هانس بی نتیجه میمانند. این پیشنهادها در مقابل مقاومت سرسختانه هانس با این اظهار که هیچ کجای جهان را مانند آنجا به این زیادی دوست ندارد شکست میخوردند.
زن داروساز در ناامیدی به سر میبرد. او شکایت میکرد: "این انسان بالاخره مرا به زیر خاک میفرستد! من برای رفتن او حاضرم یک هزاری بدهم!"
داروساز با تصور چنین مبلغ زیادی به وحشت میافتد. "یک هزاری! تو باید دیوانه شده باشی! یک هزاری!"
خانم مارسونر با عصبانیتی حق به جانب توضیح میدهد "سه هزار هم برایم زیاد نیست! البته اگر که بعد آرامشم را در این خانه دوباره به دست آورم! حالا دو دخترم بخاطر هانس با هم نزاع میکنند. حالا دیگر این نزاع تا زمانیکه آنها زندگی میکنند از میان نخواهد رفت!"
داروساز با تردید میگوید: "اما اِما که تحت تأثیر این انسان نیست! او هر چیزی را که فکر میکند رک و راست به هانس میگوید!"
زن داروساز حق را به او میدهد: "اِما کارش درست است! او چندان هم دیوانه نیست. اما میسی از او دیوانهتر است! من هرگز فکر نمیکردم که او یک چنین غازی باشد!"
داروساز تلاش میکند از زنش دلجوئی کند: "حالا وقتی پاول بیاید وضع بهتر خواهد شد!"
زن داروسار شاکیانه میگوید: "نه. بدتر خواهد شد. پاول و هانس! خدای بزرگ! این دو اصلاً از هم خوش‎‌شان نمیآید. این پایان خوبی نخواهد داشت! در جائیکه این پسر هر روز بیشتر مغرور میگردد."
زن داروساز غیر منتظره یک متحد پیدا میکند. او اِما بود که همراه با مادر بخاطر دادن مبلغ بزرگتری به هانس برای رفتن به محل استراحتگاه تابستانی به پدر حملهور گشت.
مارسونر ساخورده مرددانه میگوید: "اگر او با این وجود ما را ترک نکند؟ او انسان بسیار کلهشقیست! بعد او پول زیبایم را دارد و من ضررش را!"
اِما سعی میکند پدرش را متقاعد سازد: "پاپا، تو لازم نیست پول را به او ببخشی، آن را به او قرض بده!"
"بله ... و بعد؟ چه وقت من دوباره پول را خواهم دید، هان؟"
اِما به فکر فرو میرود. خیلی عمیق. عاقبت به نظر میرسد که ایده فوقالعادهای به سراغش آمده باشد. بشاش میگوید: "پیدا کردم، پاپا!" و از شادی صورتش سرخ سرخ میگردد. "پیدا کردم! تو به هانس شش هزار کرون میدهی ..."
داروساز کاملاً وحشتزده به دخترش نگاه میکند: "شش هزار ..." و بی آهنگ تکرار میکند "شش هزار ..."
ماما مارسونر با انرژی فراوان میگوید: "مگر دیوانهای! او  ارزش شش هزار کرون را ندارد! هزار کرون هم زیاد است!"
اِما لجبازانه میگوید: "من گفتم شش هزار کرون! این را پاپا میتواند به او قرض بدهد." و با یک بیگناهی ساختگی ادامه میدهد: "این که کار سختی نیست!"
زن داروساز نفس نفس زنان از خشم تکرار میکند "چیز مهمی نیست؟" و دستهایش را به باسن کوتاهش میگذارد: "چیز مهمی نیست؟"
"بله ... و ... " داروساز قصد داشت سؤال کند. اما اِما به او اجازه صحبت نمیدهد.
"پاپا، این خیلی ساده است! تو حالا به هانس شش هزار کرون قرض میدی و در عوض او باید پس از پایان جنگ در مغازه تو مشغول شود و ..."
"اِما!" خانم داروساز تمام هیکل خود را از جا بلند میکند، که البته چشمگیر نبود. در عوض نیرویش عمیقتر احساس میگشت و به خودش زحمت میداد که آن را نشان دهد و با غضب میگوید: "اِما! حالا اما دیوانه شدهای!"
دختر با چشمانی خندان اول به مادر و بعد به پدر نگاه میکند و میگوید: "من؟ من اصلاً دیوانه نشدهام، ماما! من خودم را کاملاً طبیعی احساس میکنم."
زن داروساز با آرامشی غیر طبیعی میگوید: "این کار را همه احمقها انجام میدهند!" و با لحن شدیدی رو به شوهرش میگوید: "پاپا، دخترتو بفرست برای خوابیدن بره به رختخواب!"
داروساز با کمروئی میگوید: "حالا در هوای روشن روز!"
زن داروساز دوباره با لحن پر شکوه یک فرمانده میگوید: "بفرستش به رختخواب!"
اِما میپرسد "پاپا، آیا تو هم فکر میکنی که من دیوانهام؟" و بازوی خود را بازیگوشانه به دور گردن پدرش میپیچد.
"نصف و نیمه ... اما ..."
"اما؟"
داروساز به پیشانیش چین میاندازد: "چیزی پشت این جریان مخفیست!" و سپس دستور میدهد: "حرف بزن!"
اِما اخم کنان میگوید: "هی ... هی ...هی! فقط نه اینطور خشن! نقشه من چندان ابلهانه هم نیست. اروین قصد دارد در ارتش بماند. و پاول دکتر میشود. بنابراین ... چه کسی داروخانه را به دست میآورد؟"
زن داروساز با عصبانیت میگوید: "به هر حال هانس آن را به دست نمیآورد! من این را میگویم!"
داروساز با تمسخر میگوید: "پس این بی چیز با چه چیز باید کاری انجام بدهد؟"
اِما کاملاً آرام و خویشتندار میگوید: "با پول من!"
"آه ... نگاه کن!" خانم مارسونر نتوانست بیشتر از این چیزی از دهان خارج سازد. مانند برقزدهها از جا برمیخیزد. او تلاش میکرد تا آرامش خود را کاملاً از دست ندهد. او دستهایش را محکمتر به باسن گِردش میفشرد، صورتش مانند خون قرمز شده بود و برای نفس کشیدن به شدت تلاش میکرد.
داروساز اولین نفر بود که به زبان آمد.
او طعنهآمیز میگوید: "که اینطور، که اینطور! پس جریان از این قرار است! این روباه مکار!" سپس با عصبانیت میگوید: "اما این اتفاق نخواهد افتاد، فهمیدی؟ و حالا او را از خانه بیرون میاندازم، فهمیدی؟ همین امروز باید از اینجا برود، این ... این ..."
اِما با صدائی آهسته و آرامشی کنترل شده میگوید: "پاپا، پس من هم با او میروم!"
زن داروساز با خشم و با لکنت میگوید: "تو ... تو با او میروی؟"
"بله، ماما، من با او میروم، چونکه ما میخواهیم با هم ازدواج کنم. و چونکه ما چند هفتهای است با هم نامزد شدهایم. و به این دلیل اینجا در نزد ما به او خوش میگذشت. او برای اولین بار در زندگی عاشق شده است و یک قلبی پیدا کرده که او را دوست دارد. او را ... این آدم بیچاره را. و اگر شماها به من چیزی ندهید، حتی یک پنی ... اصلاً مهم نیست. من از پیش شماها میروم و برای خودم یک کار پیدا میکنم. سپس ازدواج میکنیم ... من و هانس. خب، حالا شماها میدونید که کجا ایستادهاید. و اینکه من این کار را خواهم کرد ... شما من را خوب میشناسید!"
پس از این توضیح یک نزاع بیابانی آغاز میگردد که مانندش هرگز در خانه بسیار آرام داروساز مارسونر شنیده نشده بود. سر و صدا حتی از میان پنجرههای دولایه هم قابل شنیدن بود.
همسایگان مایل بودند بدانند که به چه خاطر خانواده مارسونر با هم دعوا میکنند. برخی خود را به خانه آنها نزدیک ساخته و از اطراف برج شهر مخفیانه به پنجرهها نگاه میکردند. سپس از میان درب به داخل خانه نگاه میانداختند. هیچکس دیده نمیشد.
فقط فیپس استثنائاً امروز در داخل خانه دراز کشیده بود و گهگاهی زوزهای میکشید. زیرا که از طبقه بالا صدای عصبانی ارباب و زنش و در میان داد و فریاد آنها صدای بلند گریه هر دو دختر را میشنید.
از هانس اشتامفل نه چیزی دیده و نه چیزی شنیده میشد. بنابراین مردم بسیار سریع و صحیح حدس زدند که کل نزاع باید به خاطر او باشد ...
با این حال اما اِما به خواستهاش جامه عمل میپوشاند. هیچ چیز نمیتوانست مارسونر را به راضی گشتن مجبور سازد بجز تهدید کردن دخترشان برای یافتن کار و کسب نان. آنها ترجیح دادند که برای تجربه نکردن چنین وضعی با ازدواج دخترشان موافقت کنند ...
مردم شهر مدت چند هفته موضوع تازهای برای شایعه سازی داشتند. هانس اشتامفل و اِما مارسونر باید ازدواج از نوع دوران زمان جنگ میکردند.
شایعات شکوفه انبوهی دادند. اما کوچکترین مزاحمتی برای خوشبختی آن دو به همراه نداشتند. بر عکس منجر به این شده بودند که داروساز و زنش حالا درست و حسابی از انتخاب دخترشان خرسند باشند.
و هنگامیکه روزی هیلده مو بور دختر دکتر از شهر کوچک ناپدید گشت، در  این وقت زن داروساز از خوشحالی میدرخشید. او نمیتوانست مقاومت کند، بر حسب تصادف سر راه خانم دکتر شهر قرار میگیرد و کاملاً از ته و توی قضیه رفتن دخترش پرس و جو میکند.
خانم دکتر شهر بسیار خونسرد و با وقار بود و با بیتفاوتترین لحنی تعریف میکند که دخترش پیش خاله خود در گراتس Graz به مهمانی رفته است.
زن داروساز شگفتزده میگردد و میگوید "به گراتس!" و واقعاً نگران بخاطر سرنوشت هیلده مو بور میپرسد: "بله، راه خیلی دوریست و آن هم در زمان جنگ! خانم دکتر، آیا شما این اجازه را به او دادید؟"
جواب همسر دکتر شهر طعنهآمیز بود: "بعضی از پدر و مادرها حتی اجازه کارهای دیگری را میدهند!". و در این وقت زن داروساز خیلی خوب متوجه میگردد که خانم دکتر بخاطر دامادش به او حسادت میورزد. و این او را کاملاً خشنود میسازد.
از حالا به بعد زن داروساز مارسونر تلاش میکند تمام مادران دارای دخترهای دم بخت را ببیند. و متوجه میگردد که در نزد هر یک از آنها کم و بیش حسادت وجود دارد.
این به اندازهای زن داروساز را شاد میسازد که شروع میکند دوباره به لاف زدن در باره دامادش. درست مانند وقتی که او با افتخار و یک مدال طلائی از جبهه بازگشته بود. حتی حضور جوانترین پسرش هم نتوانست او را از این کار بازدارد. زیرا که هیچ چیز انسان را به خاطر حسادت دیگران به سعادتش خوشحال نمیسازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر